Kleopatras grav?

Cyklade hem i den svala vårkvällen. Varit på kolonin hela dagen
efter en lång och lugn morgon.
Hörde på radion att man hittat en hitintills oupptäckt kunglig grav
och att det kan vara Kleopatra och Antonius grav. Fantasieggande!
Läste ut Isabella Varricchios lilla roman "Pioner" till under kaffestunden
vid växthuset . Först tyckte jag den var jobbig att läsa för det speciella
språket och jag förstod inte riktigt. Vem sa vadå och han och hon vem då?
Men så blev den liksom spännande, fortfarande oklar men jag gillar
sättet de här nya tjejerna för det feministiska perspektivet vidare.
Inte rädda för tabuämnen,inte så mycket offer,beskriver maktförhållanden
mellan män och kvinnor på nya sätt. Maktförhållanden mellan kvinnor
också.
De nya döttrarna skriver nu.
Och på teve ser jag en interjuv med Ann Heberlain, just när jag läst
hennes bok, och dyker sen in i en dansk dokumentär om cirkus-
drottningen Diana Benneweis som drabbades av psykisk sjukdom,
depression och  psykos. En spännande och karismatisk kvinna som
lärt sig mycket under processen. Hon hade upplevt kamp mellan Gud
och djävulen, talat med de döda och färdats  i de arketypiska gränslanden.
Och ett så spännande vetenskapens värld efter det.
Om stress och hierarki. Hur stress är totalt ödeläggande för vår,
hälsa, vårt immunsystem försvagas,hjärta och kärl slammar igen,
hjärnan krymper.
Och det sorgliga i att det mest stressande är att vara på botten av
samhälls-stegen,att vara den alla sparkar på,att sakna kontroll.
Men det glädjande var att man kan förändra klimatet i en grupp
på en enda generation.Babianerna som studerats kunde det så
vad ska då inte vi människor kunna?
De agressiva hannarna i flocken dog efter att ha smittats av TBC
och kvar blev de "mesigare" hannarna som var snälla mot varann,
och mot honorna och ungarna.
Flocken blev lugnare och fredligare och när nya lösa hannar kom
till flocken fick de snart lära sig samma fredliga beteende.
En annan sak var att om man kanske upplever låg status på sitt
arbete,eller med sin ekonomi, kan man kanske finna områden  där
man kan uppleva inflytande och kontroll.
Och då tänker jag på min lilla koloni  där strävan hela tiden är
att kontrollera naturen, att inhägna den och styra över vad som
växer där och hur himla bra jag mår när jag lämnar den putsad
och fin i skymningen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0