I många stycken en perfekt dag

  Innehållande så mycket av det jag uppskattar i sin enkelhet
och vardaglighet.
Öppna och vattna växthus på morgonen,plockar bönor,hösthallon
och krusbär. Från den enda krusbärsbusken har jag kunnat plocka
i snart en månads tid!
De har lovat moln och även regn till kvällen, så jag skyndar mej ner
med min termos och mackor och tar mej ett dopp i vattnet som idag
är fullkomligt klart och rent.
Läser en stund och äter frukost nr två i sensommarlugnet härnere.
Man hälsar och ler och byter några fraser om vattnets kvalitet och
hur man vill ha ut det bästa av de här sista dagarna.
(Fast de riktiga veteranerna fortsätter förstås oavsett temperatur
och väderlek)
Moln disar till sig och det är bara bra för egentligen har jag inte
tid att förspilla.
Upp till stan,ska ha symaskinsnålar. Hittar en reakofta,lång och
ullig i ljungrosa,hur snygg som helst. Affären rear ut, 75 % på allt.
Hem i uppförbackarna.
Mixar svarta vinbär med banan,kokar majskolvar.
Syr klart min leopardklänning (en loppislångkjol får stå för tyget).
Om jag rör mej hela tiden är det ingen som ser att sömmarna är
snea.
Bakar brödbullar.
Goa Malin tittar upp på en kaffe och stannar medans jag cyklar
för att hämta lilla A på skolan. Malin ligger kvar i sängen och läser Elle.
Gillar när människor känner sig som hemma hos mej.
Vi  hann ha ett litet samtal iallafall,pratar i expressfart med varann
med koffeinet som bränsle.
Så är det höstrutin igen.
Steka pannkakakor till Lilla A och läsa, sen tittar vi på "Americas
funniest homevideos" tillsammans innan vi cyklar hem till henne
och väntar in mamman.
Katten jamar och jag läser Hallands nyheter.
I regnet det milda ljumma som kommer in nu i skymningen
cyklar jag så upp för att stänga växthus.
Plockar ringblommor och krasse i buketter och fyller korgen
med tomater. Allt der röda lyser i det tilltagande mörkret.
Man kan ha det bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0