En dag som gjord för att damma

Dagen fick börja lite brutalt med väckarklockans väckning från djup sömn.
Eftersom jag lever ett privilgierat liv kan jag oftast passa min rytm till årstiden
så nu sover jag gott till åtta när det börjar ljusna.
Men idag var det Lilla A-morgonpass.
Cyklade iväg med min termos med frukostkaffet och några bredda mackor som
jag intog i deras soffhörna medan Alvisen låg och trynade.
Jag kunde läsa morgontidningen och vi eldade i kaminen,katten låg på
min mage och det var rätt behagligt.

Väl hemma igen lyste solen med sitt starka ljus och avslöjade hemmets
bristfälligheter så det blev som en städdag.
Mitt arbetsrum blev dammat och avtorkat och det låter kanske inte så
allvarligt,men det är det.
Jag har verkligen växt ur denhär lägenheten.
Inte en tom yta.
Bygger på höjden sen ett par år tillbaka,med skåp på skåp osv.
Nej jag är ingen vän av minimalism.
Men vän av ordning är jag,så faktiskt vet jag nog i stort sett vad
jag har och förvarar.
Mycket material. Saker som man kan göra saker av.
Saker som barn gillar. Saker som vi som aldrig växt upp gillar.
Pärlor,vackra tyger,fransar och bårder,trasiga leksaker,askar
och lådor,färger och knappar,glasbitar,fjädrar och snäckor.

Under tiden lyssnade jag helt ostört på ett helt "Vinter i p 1" med
Johan Neuman mer känd som "Ipren-mannen". Det var ett rätt
hjärtslitande och melankoliskt program med vacker musik.
Hans eländiga barndom där han blev trakasserad och kallt behandlad
av både föräldrar och omgivning för att han var småväxt.
Hur Sverige blev ett så mycket mer lyckosamt land för honom
där han fick vänner och kärleksfulla hjälpare på sin väg och en
lyckosam karriär som skådespelare.
Nu går en nästan full måne upp över taket och jag ska cykla genom
knastrande frostvägar till lite bodybalance här i kvällningen.
Trött men nöjd,rosa bubbel ligger i kylskåpet och igår köpte
jag massor av billig ananas och avocado på Willys.
Lyx även för en fattiglapp.
Kanske ser jag ikväll ännu en fånig mordhistoria från Midsommer,
inte alls för intrigen utan för de vackra engelska husen och träd-
gårdarna och den höga trivsel-faktorn som programmet inger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0