Blåsigt och ensligt

En god natts sömn, somnade om efter mitt  nu kontinuerliga uppvaknade vid
fem, sov gott till sju. Det hade t.om kommit en skur,va skönt.
Jobb på kolonin från nio till halv två. Rensar, band upp alla tomatplantorna och
de bägge gurkplantorna, la på kompostjord i växthuset,plockar bort vissna
blommor.
Väldigt ensligt och blåsigt på hela området. Kollo-Alfs flagglina som slår mot
flaggstången, ett ödsligt ljud...
Isande kallt när solen gick i moln.
Läst ut Ruth Rendell börjat på Lotta Lotass.
Plockar buntar med mynta, imorgon ska jag plocka kamomill om det är torrt.

Så skönt att komma inomhus nu,vinden förvirrande och utmattande.
Igår slösade jag en massa tid och ork på att gå igenom stans alla
klädaffärer. Kom hem med en limpa från bröddisken som enda resultat.
Provade ett antal bikinis men ingen av dom gav mej en beach-babes kropp
så jag köpte ingen.(den bikinin existerar väl inte i sinnevärlden förstås).
Klänningar och toppar som var fina fanns det gott om men jag tvingar mej
att vänta till sommar-reorna innan jag slår till
.
När jag var liten och vi lekte våra låtsas-lekar minns jag att det alltid var
mest tillfredsställande att leka "fattig". Hade väl förläst mej på kulla-gulla och
sånt.
Är det sånt som påverkat och präglat mej? Som ger mej en bister slags lycka
när jag sparar och gnetar, plockar nässlor och håller på?
Alla sagor gynnar ju den fattige stackaren, belöningen kommer ju till slut.
Det gör inget om man är en dummerjöns ,för om man är snäll mot djur
och andra väsen man möter på sin levnadsväg så vinner man prinsessan
och halva kungariket.
Men hallå, jag vill inte vinna prinsessan...jag vill vara en. Och inte en som
sover eller sätter äpplet i halsen.
Möjligtvis en Pippi i en såndär underbar villavillerkulla-kåk  och med en kappsäck
med guldpengar som skattemyndigheterna inte känner till.
Men inte se ut som Inger Nilsson, mer hade jag tänkt Nicole Kidman.



































Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0