Yr i huvet av blåst

Nu blommar glim och gräs, efterträder triften som torkats till
ljust skira solbrända pappersbollar.
Vinden så in-i-norden-kall och jag trycker mej ner intill marken
i skrevan där jag rett mitt sommarbo.Havet fryskallt och mörkblått
inte tal om att bada, skulle behövt vantar när jag cyklade hit.
Blundar mot solen och skuggan av en enorm vingbred mås
skiftar över  en halv sekund men sen värmer solen mej igen
från den starkblå himlen.
Imorse tog älsklingen och jag  en solig frukoststund i köket
tidigt innan han glad och uppspelt körde iväg för att hämta upp
killkompisarna till årets sweden rock-festival.
Hoppas han kommer hem hel och hållen och inte som en urvriden
trasa med sprucken röst som förut...
Jag har tydligen "semester "och det känns ovant.
Ingen lilla-A-passning, inga åtaganden, kolonin rättså iordning.
Alldeles fri... och lätt förvirrad.
Åt lunch med pasta ,spenat, vitlök och målla. Det var faktiskt helt
delikat! Sparat en del ogräs-målla i landet som jag plockade i morse.
Den har visst gått upp i frö men de åker med, lär vara mycket
näringsrika.
Pratat med ett par vänner idag ändå denhär "enslighets-känslan"
Men som fri också.
Lotta Lotass bok med dess konstiga titel " Band II Från Gabbro till Löväng"
har ett trist och brunmurrigt omslag.
Och hon beskriver en svunnen tid och använder alla dessa termer från
jord-och skogsbruk och omvandlar dem till poetisk prosa.
Dessa skeva svältfödda öden av karlar som går bort sig ,flyr bygden
eller tar livet av sig.Skogar och mossar.
Det är en tid och platser vi kommer ifrån,förfluten geografi. Det blir
en genklang till min egen barndom även om den förstås ligger närmare
i tiden, men jag växte upp några år på landet mellan tre och sex år
och där fanns de här ödena.
Ungkarlarna som blev konstiga och hängde sig i ladan. Vådaskotten,
och historierna som berättades till vetelängderna och kokkaffet.
Ibland blir man yr av blåst och ibland yr av tid som har gått och
platser som inte finns längre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0