Målar

     Måla är kul igen,snart klar tavlan som är beställd. Började en liten en i samma färger. Rosa och turkos. Det är underligt hur färger
kommer till en. Skulle måla en röd tavla  när jag började på den stora men plötsligt blev det röda
mer och mer rosa  och grönt och blått och vitt kom till turkos.
Har haft en speciell ljus-turkos (är det akvamarin?) i huvet ett halvår,hittar den här och där,
i inredningsmagasin och idag i en liten kofta jag bär.
Hoppade över träning idag,springer fram och tillbaks i tvättstugan istället,sparar mina krafter.
Ätit två frukostar med mitt egna bakade bröd. Fullt av nötter,fikon,russin,linfrön och solroskärnor.
Det händer inte mycket. Såg filmen om Olle Ljungström till lunch igår,hade spelat in den men
fick inte med slutet.
Hans magra skallform,både rörande och frånstötande. Den slocknade blicken när han berättar
att han  såg sej leva i ett sorts helvete där han fått allt han önskat sej men inte förmågan att
njuta av det. Oförmågan att leva ett liv med regelbundenhet och rutiner,alkoholen och droger
som gett honom sjukdom. Fast det gick nog bra på slutet,hoppas jag.
Den ljusa känsliga rösten och de vackra dragen,den skrangliga märkta kroppen.
Ikväll blir det nog allt mycket framför teven. Vill se K-special om Ester Henning som  levde
på mentalsjukhus i 60 år där hon målade,konstnärinnan på avd 22.
Sen en kort dokumentär om Håkan Alexandersson,gjord av Carl Johan De Geer. Vem minns
inte "Tårtan". Hjälp på fyran sen och  den danska filmen "Efter bröllopet". Fullt schema!
Älsklingen åker till stockholm på Metallica-konsert så han far tidigt på lördagmorgon.
Hype igår visade Jenny Wilson,en intressant artist. Älskar hennes "wooden chair" eller
va den heter som går på radio nu. Henne kan jag tänka mej gå och se.
Metallica får vara.
Pratat med yngsta dottern på telefon. Så himla skönt att hon flyttar tillbaka till Göteborg.
Stockholm för långt.
Även pratat med vännen J. Jämngamla blir det att vi ofta pratar livsfaser och ålder.
Ambitionernas nedläggelse,liknöjdheten.
Jag säger bara det... mogna mogna! Man ruttnar på vissa ställen och hårdnar på andra!
Vem som nu sa det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0