Lyssnar och målar

Sista avsnittet av Erik schuldts  underbara serie "Livet och döden" på p 1.
Skulle komma tillbaka till våren. En programserie som sticker av i mediefloden
med stillsam musik och eftertänksamma samtal. Så många riktigt intressanta
personer som interjuvats, som verkligen har något att säga. Men inte upp-
styltat eller pretantiöst på minsta vis.
Mera sånt!
En alldeles ensam helg. Tordälsklingen stod tidigt upp för att
ordna kring städdag på golfbanan där han jobbar. Själv drog jag iväg till ett
bodybalance-pass som börjar sitta nu efter nåra gånger och flyyyta gott.
Bodybalance kan vara mer ansträngande än man kan tro,precis som yoga.
Det är inte att leka med och är man ovan kan rejäl träningsvärk bli resultatet.
Cyklade en hel del efter det, till loppis och stan. Mötte min vän som
kom från sjukhuset med dotter och bröder i bilen.
Det var inte lätt. Vad har hon framför sig? En lång lång rehabiliteringstid
för sin sambo,sin älskade, och kommer han att komma tillbaka?
Som sig själv, som den han var?
Ett kort och sorgligt möte.

Jag köper billiga gamla skrutt-tavlor som jag slipar ner och målar om.
På stadens loppisar måtte jag vara känd som en stor samlare av dålig konst.
Som jag slipar bort och målar annan dålig konst på... fast min egen.
Så här års kan det ibland bli en kamp mellan rastlöshet och trötthet.
Måste ha rastat av mej ordentligt för att orka sitta en hel eftermiddag men
blir jag för trött blir jag även mentalt trött och då går det inte att måla.
Just nu målar jag mest mönster. Sätter in collagebilder som jag klipper
ur gamla konstböcker.
Det är bara hemmapyssel.
På min cykelväg har någon målat ett meddelande med vit färg
"stoppa mångkulturen!"
Så fruktansvärt patetiskt. En dröm om stängda gränser där allt bara är
svenskt? En längtan efter en stängd fästning där inget kommer in och
inget kommer ut...
Och så helt mot utvecklingen nutiden och framtiden. Och historielöst,
för kulturer har alltid befruktat varann och den som inte känner till det
får väl äta potäter och rovor och svenskt vildsvinskött och lyssna på
spelmansmusik från Dalarna (fast där kan det komma farligt inflyatnde från
Finland förstås...) Bättre att det är helt tyst. Lika tyst som det måtte vara
i huvet på den som skrivit detdär.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0