Intensiva arbetssamma dagar

Återupprättar ordningen på den igenvuxna kolonin. Område efter
område ställs under min stränga disciplin. Jag hackar och krattar, hackar och
krattar, decimeter efter decimeter. Hugger alla kanter av gräsgångarna alldeles
räta,klipper gräset efter att ha krattat upp det, håller på och håller på.
Fyller komposten som bågnar, hugger ner växtmaterialet med spaden.
Varje dag kommer jag hem till kvällen, sista timmarnas hunger dämpad
av päron och gurka som jag äter hel som en frukt som krasar och saftar
grönt mellan tänderna.
Nu är det fint och njutbart i min trädgård igen. Solen är mild,skuggorna
under syrenerna svala och långa, solen sjunker,ljuset förgyller.
Växthuset luktar nästan förmultning, gurkplantorna hänger mest
torra och gula men producerar fortfarande.
Tomatskörden är också överväldigande, men förruttnelsen av sommaren
tar sig även in här och mjuknar tomaterna snabbt.
Frysen full av bär och tomatkross på burk.
Potatisen vill komma upp i ljuset,men får inte,den ska vila länge än i
den uppkupade jorden.
Morötterna finfina,rödbetorna vill också kränga sig upp ovan jordytan.
Kålmasken har en ny era.Innan gav den sig bara på misslyckade svaga
klumprotssjuka kålplantor, men igår fick jag plocka ludna larver från
mitt praktexemplar av röd spetskål.
Igår cyklade jag iallafall på träning och träffade mina vänner där.
Mycket prat och trevligt men jag skulle skynda upp till bibblan efteråt.
Kommen dit upptäckte jag att jag missat den viktigaste boken. Ett
försenat snabblån med ett snabbt stigande bötesbelopp. Så det blev
cykla hem igen,packa smörgås och kaffe, byta träningskläder till
jobbakläder och cykla ner till stan med boken och sen direkt till
kolonin.
Att äntligen få sjunka ner i gula stolen vid växthusväggen med sin termos!
När jag sen jobbade och rensade under päronträdet blev jag stungen.
Av min svullna hand kunde man tro idag att det var en skorpion allra
minst. Helt grotekst! Kan inte gripa med den längre och det blir intressant
att se hur den går att arbeta med. Vänster hand tackochlov.
Annars var det en trevlig avledare i helgen från allt
idogt kroppsarbete. Bästa V hade kalas i Göteborg och det var överdådigt
gott och så trevligt. Drack gott rött vin och åt fet god mat och njöt av
min familj! Ordet familj har fått en helt ny innebörd för mej nu när alla
gamla är borta och familjen är ung ! Alla pratar ,det är livligt och jag
älskar allihop där jag sitter stinn och lätt berusad,glad och mycket tacksam
för vad livet gett mej...
En familj av ganska egensinniga individualister, var och en olika varann
men med så många goda kvaliteter.
Märker att mina döttrar och jag flockas kring bordet med uppdukade
läckerheter. Är glupskhet vår ärftliga gemenskap?
Förutom fåfängan...

Kommentarer
Postat av: Vickan

Det är ju hemma hos mig! Då slipper jag önska att jag vore med för det var jag ju! De fina tomaterna blev en matig och fyllig spagetti bolognese med vitlök! Och resten av vitlöken räcker nog ett tag till! Blir hungrig av ditt koloniförråd.

2009-09-21 @ 22:35:53
URL: http://filmflykt.blogg.se/
Postat av: ulla

Det låter bar. Man får väl försöka få till nåt slags kalas härhemma också snart, det var rätt länge sen.

Tord fyller ju i november så då kanske nåt händer.

2009-09-23 @ 09:22:41
URL: http://ullaunna.blogg.se/
Postat av: Vickan

Ja vad trevligt! Jag kommer och kanske även Mathias. :)

2009-09-24 @ 19:04:49
URL: http://filmflykt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0