Ur boken "Den sjunde porten" av Richard Zimler

Sånt här gillar jag:

..."Gjorde Eva fel när hon åt av äpplet?" En fråga jag länge velat ställa
till honom.
" Nej,nej, nej. Om hon inte hade tagit äpplet,skulle vi aldrig ha lämnat
Eden, män och kvinnor skulle aldrig ha fått reda på att det fanns en värld
omkring dem eller lärt känna sig själva. Och i vilket fall som helst gjorde
inte Eva något som vi inte gör allihop."
"inte?"
" Var och en av oss tar under vårt liv en bit av samma äpple i det
ögonblick då vi känner igen oss själva i en spegel. Vi är alla Eva,
likaväl som vi alla är Adam. Och när vi tuggar på äpplet, säger vi till
oss själva: Jag existerar, och jag är skild från Gud."
" Så ormen är inte ond då?"
" Nej, ormen är evigheten - den jordfödda gnista av evighet som tänder
elden...flamman i var och en av oss. Ormen är livet som känner igen
sig självt, och som vet att vi har massor av arbete att uträtta medan vi
är här. Kom ihåg att de enda händer och ögon som Gud har, är våra."
" Varför betraktar då folk ormen som ond?"
" För att de tror att världen är gjord av prosa när den i själva verket
är gjord av poesi."

(det sista tycker jag är så bra så jag blir nästan blir tårögd)
Ord och meningar att läsa i dessa Anna Anka-tider!

Kommentarer
Postat av: Vickan

Är det du som är författaren?

2009-09-28 @ 21:32:14
URL: http://filmflykt.blogg.se/
Postat av: Vickan

Nej, det är ju Richard Zimler :)

2009-09-28 @ 21:32:38
URL: http://filmflykt.blogg.se/
Postat av: ulla

Hade jag varit författaren hade jag fasen inte suttit

här och babblat i blogg och facebook!

2009-09-29 @ 10:03:54
URL: http://ullaunna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0