Trädgård och Babel

Ännu en dag av kollojobb. Tidigt där och håller mej uppepå jorden
tills daggen dunstat. Gör jordblandningar till urnor och planteringslådor, kompost-
jord, torvmull och kalk.
Hittade en snirklig plasthylla utanför sophuset som jag plockade med mej och
satte upp inne i växthuset. Någons badrumshylla som åkt ut.
Gillar att samla på saker och hitta nya funktioner, får väl se upp så jag inte slutar
som Bernard i dokumentären häromkvällen...
Sen när solen steg låg jag snart på knä på mina knäskydd. Flyttar på självsådda
fingerborgsblommor , nepeta och mattram som kommer överallt. Fortsätter
sätta vitlök. Där finns miljoner, jag lovar.
Rensade bort gammalt torrt gräs inne i beståndet av den vilda vita rosen.
Taggigt.
Mitt hår fastnar i de mjuka taggarna så man kan spåra min framfart i långa
ljusa strån som fladdrar i morgonbrisen.
Och sen hallonlandet. Så nu är jag riven och taggad.
Hem till lunch framför hus-sökar-programmet på åttan och sen lite Seinfeld.
Kroppen vilar i soffan och solen får lysa hur mycket den vill, men nu börjar jag
bli trött.
Ner till stan för att lämna tillbaka " Kunzelmann och Kunzelmann" av Vallgren.
Jag njuter av hans böcker, men de lämnar mej ändå tämligen oberörd på nåt
sätt.
Handlade ett tiopack nästan- avlidna pensér för tio spänn på lågprisaffären Netto.
Cyklade hem i raketfart för att lägga de hängande och snustorra blommorna
i ett vattenbad.
Upp till kolonin i kvällningen för att ta in plantorna i växthuset, täcka med duk,
säja gonatt och stänga växthusdörren.
Plockade med mej jord och torvmull och for hem och la jorden i ugnsvärme för
att döda ogräsfrön. Plockar ut alla kompostmaskarna först, de jag ser. Vill ej
ugnsbaka mask...
Blanda jord vid diskbänken med mina torra sargade fingrar och sätta de till-
kvicknande pensérna och ut i  den avtagande kvällssolen på balkongen.

På kvällen ett kanonbra Babel. En norsk författarbabe i skinnjacka som
skrivit sitt liv i flera band och kallat det " min kamp". Och vilket bra snack
dom två hade, Daniel Sjölin och han!
Så kom Stig Larsson och Johanna Kohljonen och en till och dom hade en
väldigt intressant diskussion om geniet som begrepp osv.
Riktigt riktigt bra och välbalanserat.
Lite om Patricia Highsmith på slutet, en av mina deckarfavoriter.
Och nästa Babel skulle handla om erotik och Suzanne Brögger skulle va
med, och hon är en ikon för mej, så det får jag inte missa.
Lite prat med älsklingtorden på telefon. Han börjar också bli trött.
Ute och jobbar intensivt hela dagarna och klippt träd på kvällarna.
Vi hinner inte ses så mycket dessa bråda tider men det klarar sej.
Imorgon ska jag träna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0