Dessa attans helger ( men jag vill inte vara utan dom)

Så.
Nu slängde jag den sista Ris a´ la Maltan och den sista grön-
kålen. Steg för steg fasas julfirandet ut och ersätts av den
sköna vardagen.
Tvättstugan idag, men träningen fick brinna inne eftersom jag
fick besök.
Ylva-en-gång-om-året dök upp. Så vi drack kaffe och grävde
djupt i chokladkartongen.
Konstigt nog lyckas vi vidhålla en alldeles utmärkt kontakt fast
vi inte träffas så ofta. Hon är rapp, drastisk och realistisk men
med en ådra för fantasylitteratur och engelska deckare.
Tre barn, Man , två barnbarn och tillvaro på landet.
Hon berättar om det hårda livet som högstadielärare.
Konsten att palla. Bita ihop, skaka av sej och gå vidare.

La henne på spikkudden och gick ner i tvättstugan. Kom upp igen
och vi fortsatte prata. Hon får röka under spisfläkten och vi fort-
sätter prata.

....Det är mycket med storhelger. Rätt så dränerande om nån
frågar mej.
Min jul kulminerar natten innan julafton då jag tassar runt i mitt
hem och njuter. Bestämmer mej för att låta den lilla granen brinna
hela natten och DÄR just Där är min julstund.
Eller när man promenerar mellan julfirandena genom skogen.
Andas den kalla friska luften efter all mat och sötmadrypande-
inomhusluft.
All knäck och choklad, de sena kvällarna . Att inte göra, bara umgås.
Helt utmattande.
Och så närmar sej nästa storhelg som också är traumatisk på sitt
sätt. ( för mej av olika anledningar)
Hade tänkt bara stanna hemma ensam och kontemplera, lägga tarot
för det kommande året och känna in årets energi....
Men till sist kom ändå en inbjudan. Så att rollen "ensamma offret"
fick väl gå mej förbi då.
Lite synd.
Hade redan börjat öva in replikerna....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0