Passionerad - men i lite mindre skala

Ont i fingrarna efter att nästan hela dagen igår sytt en låda.
Alltså jag syr fast tyg på en kartonglåda. Kan lägga ner en julklapp
däruti och jag hoppas att jag inte är ensam om att gilla fina förvar-
ingsaskar.
Ja tänk om min slöjdfröken visste hur mycket jag skulle knåpa med
tyg, tråd och nål. Hon var rätt förtvivlad över min oförmåga att
inhämta ens baskunskaper i syslöjdens ädla konst.
Gav mej en etta såklart, nån gång en tvåa när jag äntligen lärt
mej sticka en räta och en avig och fördrev hela terminen med
att sticka långlång halsduk.
Det var inte bara att jag var lite obildbar och opraktisk, jag
ville aldrig lära mej på just det sättet.

Kände mej alltid oppositionell och anarkistisk i syslöjdsalen och
allt det noggranna och omständiga ville jag inte ta till mej.
Det tycktes mej så opraktiskt.
Idag sydde jag nya överdrag till gamla fula grytlappar. Gör givetvis
inte som man ska. Syr tvärsöver och låter det gamla handtaget
sticka ut.
Återvinning! Det gillar jag.

I morse fick jag idka en hel del självövertalning för att cykla
ner på bodypumpen. Kände efter....var jag kanske lite sjuk.
Nyser ibland rätt häftigt och blir förlamande trött stundtals...

Men belöningen var god, mycket god. - välbefinnande!
Cyklade sakta nedåt havet, rullade på isisg trottoar i mina termo-
byxor, tjocka fule-jackan med huva och dubbla vantar - solen rakt
i ansiktet. Andades djupt djupt och blev alldeles mjuk inombords.
Hade inte lust att svettas mer så jag promenerade sakta
i uppförsbackarna, njutning och avslappning.

Nu sitter jag i mitt arbetsrum igen. Tyger, dator, målar-
bord, penslar, saxar och alla mina miljoner prylar och material.
En P D James-deckare i cd-spelaren väntar.
Målar små små änglar och sagoslott.

Egentligen skulle man vara en såndär passionerad konst-
när som målar stort och imponerande.
( Såg Vicky, Christina, Barcelona häromkvällen)
men jag är passionerad.... i lite mindre skala.
Minst lika besatt, men med mindre pensel och mindre mängd färg...

Kommentarer
Postat av: Lilitha

Du skriver väldigt vackert å målande...märks att du är konstnär uti fingerspetsarna... Kram Lilitha

2010-12-04 @ 01:42:05
URL: http://lilitha.blogg.se/
Postat av: ulla

å tack Lilitha! Använder bloggen som en vardaglig träning i att uttrycka mej i skrift....och breda ut mej med mina narscisstiska och begränsade tankar och erfarenheter.

Skämt åsido tycker jag att vardagen är värdefull och vi människor har så olika vardagar. Vill också lite vara en motpol till det glamourösa och flashiga som vad jag har förstått många vill skriva om i sina bloggar.

kramtebaks!!

2010-12-04 @ 09:22:09
URL: http://ullaunna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0