Snöapokalyps

Igår kväll var man nästan orolig för att det aldrig skulle sluta
snöa. Vi skulle sakta dränkas i snö , en snöapokalyps, som långsamt
skulle kväva civilisationen.
Annars hade jag en riktigt riktigt gemytlig och social dag.
Promenerade själv ner till stan för älsklingen fick vänta på snöplogen
som inte dök upp förrän sent på eftermiddagen.
Mötte upp min bästa Malin på vägen och vi tog oss en vända till havet
som låg där så tungt mäktigt och stilla , mörkt grått under en snötung
himmel. Kontrast till den stora mängden orörd vit snö.
Vi pratar och pratar och jag fortsätter hänga henne i hasorna medans
hon handlar. Vi handlar ju inte i samma affärer , hon tar dyreaffärerna
och jag väntar tills billiga Netto.
Hänger med henne hem och hon hittar en undanstoppad lunch från
igår, så det blir laxpasta och god sallad och en stor mugg kaffe-med-mjölk
i vardagsrummet efter det.
Därefter löper jag neråt gallerian och möter upp Cilla och Magnus
som jag sitter och pratar med till tiden sprungit iväg till eftermiddag.

På kvällen dök äntligen Torden upp så slapp jag själv barnvakta.
Käkade chips och såg på melodifestivalen med Halvan som fick
somna på soffan med rufsigt hår men iallafall borstade tänder.
Pappan dök upp   alldeles totaltrött på snön och det bara fortsatte
och fortsatte.
Jag önskar jag hade promenerat hem den sköna vägen genom skogen
men jag åkte ju med Torden och det tog så mycket längre tid.
Fastnade ute på parkeringen. Han ut och skotta sig svettig och
hetsig.
Jag hatar att inget kunna göra men bilar är inte min grej och bara
en skyffel.
Det tog nog en kvart innan han lyckades. Fick inget fäste med däcken
för oturligt nog tog han inte dubbdäck iår. Brukar ju vara onödigt här
på västkusten då vägarna är i princip snöfria hela vintern

Just nu har jag ångest över att växthustaken har rasat in.
Måste dit idag.
Vattentunnorna har jag också ågren för. Hann aldrig tappa ut dem på
vatten så de spricker nog.

Allt detta skrämmer mej ändå inte från att bo på landet.
Inbillar mej att jag skulle trivas med att vara insnöad.
Att man rustar sig och har fulla förråd och vedspis och ved om
elen pajar. Att mobilisera och överleva. Lite strapatser.
Kanske är jag en blåögd drömmare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0