Lite om ljusblått och tv-serier

Tillbaka efter en härlig cykeltur till Röda korsets Kupan. Några
fynd? Nja...de har verkligen lärt sej ta betalt. Jag vill ju inte betala lika
mycket för second hand som för nytt.
Kom hem med gardintofsar,såna där vridna repliknande i silkesgarn-
aktigt. Fint att sätta fast på mina tygklädda lådor eller kanten på en
väska...eller dra upp en gardin som dess syfte ju är.
En ram som var fin och en enkronas-bok med bilder jag kan klippa ut.
Bläddrat i Elle och fått en längtan efter ljusblått. En färg
jag knappast har i min vidlyftiga garderob. Inte den kalla helt ur-
vattnade ljusblå, utan en nästan varm blå. I ett avsnitt av " Vänner" har
Phoebe en kofta i den färgen. Hur ska jag hitta den ?

Annars lever jag i Seinfeld-universum. Igår två avsnitt på
åttan till lunch och ett avsnitt på sexan halv sju till kvällsmat.
Förut har jag sett strödda enstaka avsnitt men nu börjar jag kunna
orientera mej ordentligt. Att Jerry har bacillskräck och alltid har nya
sätt att avvisa telefonförsäljare. Att Elaine verkligen är agressiv,fast
det är de egentligen allihop, sådär New York-agressiva.
Man tar ingen skit. Och man är alltid beredd att hävda sin plats.

Tänkt på hur alla deckare, polisserier som handlar om
minitiösa utredningar, obducenter och DNA-spår lugnar oss där vi
går omkring i en värld där orättvisan har så mycket större plats och
där ordentliga brottsutredningar  tycks lysa med sin frånvaro.
Där tydliga spår sjabblas bort och ingenting tycks samverka till
sin lösning.
Och i rutan har vi doktor House som aldrig ger sej när det gäller
att komma med en diagnos medans folk kolar av i väntrummen i
verklighetens akutavdelningar.
Där man kan få medicin utskriven lite hur som helst och ofta
kontraproduktivt.
Det går inte till sådär svischigt och effektivt som på "cityakuten".
Och inte en bråkdel så roligt som i "scrubs"...men det kanske man
ska vara tacksam för.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0