Otåligheten som bor i min mage

Vaknar med ett obehag för jag drömt att någon dött,långsamt
kommer jag in i en verklighet där förändringarna inte är så drastiska
och oåterkalleliga.
Går runt hemma och plockar ihop adventsljusstakar och stjärnor,drar
fram dammsugaren och skakar dukar och flisfiltar.
Väcker den stackars Torden med oro över att han tittar för mycket på tv
nu när han är ledig, men han avväpnar mej med att kura under täcket
och hävda att det är okej.
Han mår inte dåligt av det,det är jag som hetsar upp mej.
Och då blir det lite lugnt igen. Han ber mej räkna upp vad som skulle
göras och visst det var väl två grejer som skulle göras,inte massor.

Så känns det lugnt igen. Vi är olika och jag funderar mycket
på hur det ska gå att samsas under samma tak (om det nu blir så)
Jag är inte särskilt anpassningsbar eller samarbetsvillig.

Läst bra bok,ovanlig liksom. "Bära bud" av Håkan Bravinger.
Baserad på dagboksanteckningar och brev och återigen blev jag för-
passad till det förflutna,det tidiga nittonhundratalet.
Poul Bjerre,psykoanalytiker,författare och skulptör med många intressanta
tankar om människans omedvetna och drömlivet. Jag har läst honom,
men nu fick man en annan blick i ett komplicerat och kanske stympat
känsloliv. Ett sårigt besvärligt förhållande till brodern Andreas och andra
i sin familj.
En sån här bok som ger djupa inblickar och insikter om livets förvecklingar
och komplikationer. Ett självmord,sjukdom,både psykisk och fysisk.
Präglingar och komplexa känslor.

Annars på fredan kollade jag lite på "Skavlan" som också var intressant
på flera plan. En norsk minister,Gynning och Jens Lapidus.
Hur de samlade männen hade svårt att möta Carolina Gynning där hon
satt med sitt modellutseende,liksom för stor, för övertydlig i soffan.
Blanka stora läppar,stora ögon...ministern klippte med ögonen och
tittade ner för att slippa hamna med blicken i hennes klyfta.
Och så kommer Jens Lapidus och han är ju som en manlig motsvarighet
nånstans. Vilket kap tänkte jag att Gynning tänkte (kanske hon inte alls
gjorde)
Men han var alltså helt otroligt snygg. Och så är han advokat. Och så
har han skrivit bästsäljare.
För bra för att vara sann. Liksom.
Samtalet hackade en hel del,lustiga konstellationer som haltade och
inte korresponderade.
Intressant.

Den skitiga sjaskiga årstiden har inträtt. Då lägenheten känns för trång,
då allt känns ovädrat och dammigt. Ljuset,det obarmhärtiga tränger
sig på och man upptäcker nya ålderstecken i sin spegelbild.
Samtidigt börjar ljusets återvändande kännas som en rastlöshet i kroppen,
som kan bli frustration för ute är det lika kallt och omöjligt och vintern
har fortfarande en massa dagar kvar.
Förnyelse står och knackar på men man kanske inte är redo att släppa
in den ännu.

Kommentarer
Postat av: Vickan

Jag tänkte oxå på Gynning och Lapidus, de flirtade med varandra. Undrar om de har/haft ihop det.



Jag är oxå förvirrad över anstundande förändringar, än så länge är de temporära men hur blir det sen? Hur behåller jag mig själv?

2010-01-18 @ 12:53:30
URL: http://filmflykt.blogg.se/
Postat av: ulla

sista tiden har jag iallafall haft lite tillit till anpassningsförmågan. Förhoppningen är att man hittar ett bekvämt och avslappnat läge till varann, kanske efter en del gnissel i början. Bara man lite är inställd på fredlig samexistens...lite savann,samsas vid vattenhålet iallafall.

Vem är förresten zebran och lejonet i förhållandet?

2010-01-18 @ 19:31:56
URL: http://ullaunna.blogg.se/
Postat av: Vickan

Ja, förtröstan är väl ledordet här. Är inte säker på analogin, men jag är nog lejonet. I dubbel bemärkelse.

2010-01-22 @ 19:16:23
URL: http://filmflykt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0