Grannar

Om man nu ändå bor i hyreshus som jag ju gör och man ändå
måste ha grannar, skulle jag vilja beskriva hur min trappuppgång skulle se
ut om jag fick bestämma:
Rätt över här ( där den snälla irakiska
familjen som alltid vill ge mej mat bor) skulle jag önska mej DATANÖRDEN.
Han/hon måste inte vara en övergenialisk hacker,som Lisbeth Salanders "Plague"
det räcker gott med rätt så ordinära kunskaper.
Han/hon ska vara helt ointresserad av social  kontakt ,men vänlig
och alltid pigg på att hjälpa mej i min data-analfabetism.
Rätt under mej där rökarbalkongen finns, som gör det omöjligt för mej att
vädra, där kan den tysta,arbetsamma,mångkunnige LÄKAREN bo. Det kan vara
man eller kvinna,huvudsaken är att personen är stillsam och tyst. Emmellertid
dras denna läkare med sömnproblem, så jag vet att jag kan ringa på mitt i
natten,ifall nattlig hypokondri drabbar mej.
Där finns alltid lugnande fackmässiga försäkringar och en svalkande
objektivitet. Kanske även ett receptblock och en remiss till förtur om nåt
skulle behövas opereras.
Mittemot där bor en granne som jag aldrig har ont av, men varför
inte byta ut henne mot någon jag kan ha nytta av.
En KONSTLÄRARE  som kan alla tekniker och dessutom lider av ett inre kall
att dela med sig av alla sina kunskaper och tekniker. Hon är gift med
FOTOGRAFEN som också råkar vara en gudabenådad pedagog och som av
en händelse också lider av längtan att bara få dela med sig av allt han kan.
Ibland har dom roliga fester med inspirerande och konstnärliga
vänner från världens alla hörn.
Då bjuder dom mej också....

Längst ner där det gamla paret med rollatorerna bor, där
kan en SNYGG SNICKARE få flytta in. Kanske inte för snygg förresten,
det kunde bli problematiskt,men liksom trevligt utseende iallafall. Han kan
prata gotländska eller nån annan trevlig dialekt, som värmländska, men
han är ju inte så mycket för att prata...mer utföra.
Och tänk så hjälpsam han är sen då! Bara längtar efter att fixa lite åt mej,
för han bara avskyr att vara sysslolös. Älskar att lösa mina praktiska problem.

Sist men inte minst...nej hjälp, här måste jag klämma in två,kom jag på.
Kan en bo inneboende kanske? Och kan dom samsas? Jo det ska nog gå,
för här behöver jag den pigga lille BÖGKOMPISEN som man ju alltid har
längtat efter. Lite vass och småelak och divig,  men som av en
händelse drabbar denna roande elakhet aldrig mej. För han bara älskar
mej  av något outgrundlig anledning och vill alltid finnas till hands för
att liksom bara beundra och dyrka mej. Han ger mej såklart tips om
allt man kan behöva vad det gäller kläder och smink,dofter och design,
han skämtar om högt och lågt,fäller sarkastiska kommentarer om mina
belackare och vet alltid vad som gäller är hett och på.
Helt enligt stereotypen,och jag kan utveckla min fag-hag-kompetens på
hemmaplan.
Han kan vara känslosam också och bjuda ner mej på gråtfest i soffan
då vi tittar på sentimentala filmer och äter godis som är fat-free.
Inneboende där kan då vara MEDIET. En mystisk tystlåten man
med övernaturliga gåvor. Han sveper förbi mej i trappuppgången
nyss inkommen från nån nattlig ritual i en hemlig krypta och han
viskar åt mej att just i morgon ska jag köpa en lott.
Ganska ofta får han meddelanden från andevärlden som han utan
några kostnader, vidarebefodrar till mej. Eller berättar om mina tidigare
inkarnationer, eller vilken andeledare jag har med mej.
Vilken färg som ska ge mej tur och vilket änglanamn jag ska viska
ut i mörkret.
Han kanske dessutom utvecklar en faderlig känsla för just mej, och
ser till att jag alltid känner mej omsluten och beskyddad,på väg mot
ett högre och ljusare mål och strålande framtid.

Med sådana grannar skulle det vara svårt att flytta.

Kommentarer
Postat av: Vickan

Hm, tur för Tord och din bostadsletning att du har de grannar du har :)

2010-01-10 @ 21:45:28
URL: http://filmflykt.blogg.se/
Postat av: Vickan

Hm, tur för Tord och din bostadsletning att du har de grannar du har :)

2010-01-10 @ 21:45:51
URL: http://filmflykt.blogg.se/
Postat av: ulla

jo egentligen är jag rätt nöjd med de grannar jag har.

Jag slipper ju ha kontakt...ett socialt liv med grannar skulle stjäla tid men jag drogs iväg med tanken på att ha hjälp inom omedelbart räckhåll när man behöver.

2010-01-13 @ 08:55:24
URL: http://ullaunna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0