Medan det klarnar upp

Nu har jag ätit min lunch med fänkål i ostsås och den allra
sista sparrisen som jag wokade med flingsalt. Stor sallad till.
Köpetomater fortfarande, men en tomat rodnar i växthuset så
det ska väl inte dröja länge.
Det är sent i år med mycket, värmen har saknats.
Väntar på telefonsamtal från yngsta dottern som skulle ringa när
hon kommit hem efter jobb.
Äldsta dotterns bröllopsfoto i tidningen idag.
Firar Tennbröllop! Tio år. Oj vad det kan få en att känna sej gammal,
om man skulle va på det humöret.
Men det är jag inte. Har alldeles för mycket omkring mej för det...
Till deras hus idag med stora fina obesprutade jordgubbar till Alva-
halvan. Skvallrar lite med svärsonen och levererar lite grönt innan
jag drar vidare för att handla och panta allt efter midsommar och
Tordens vattenflaskor.
Hem och lasta av och fort upp till växthuset. Håller nu en decimeter
stor springa öppen så är det svalt behöver jag inte helt stressa upp
tidigt på morgonen.
Halvmulet idag och jag halvt hoppas på att solen inte ska bli för
dominant idag för då vill jag bara till badet.
Här har nämligen sommarröran börjat bre ut sej.
Kläder samlas i högar över stolar, kylskåpet ser ut som fan, böcker
överallt....
Börjat läsa Sarah Waters " Främlingen i huset". En  härlig historia om
det förfallna huset  " Hundered Hall", efterkrigstiden i England och spökerier.
Kan knappast bli bättre. Anglofilin får sin näring ,likaså som jag njöt
av Miss Marple igår. Ungefär samma tid, same old England och samma
miljöer.
Varför känns tryggheten engelsk, blommiga länsstolar, eldstäder och
ett evigt tedrickande? Och ett och annat mord såklart. Eller spöke.

Nu har solen ändå etablerat sig. Städningen får vänta.
Termosen klar, havet nästa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0