Yogamorgon

Morgonsol och med yogamattan på pakethållaren och termosen
i korgen rullar jag ner mot den öppna havshorisonten. Rosor blommar
och gräsen vajar lojt i sommarvinden.
På konstgräset utanför Majas strandcafe´ har många samlats, en del
känner jag igen och vi hejar.
Kommer in i yogaandning, fast det var ett bra tag sen sist och kan
koncentrera mej bra. På slutet i " död man ställning" kommer en av
ledarna och lägger sina händer under mitt bakhuvud och andas med mej en
stund. Det finns nästan ingenting skönare!
Att ligga med sitt tunga huvud i en annan människas kupade händer
är att överlämna sig och våga släppa taget.
Kanske blir det också ett minne bakåt när vi var pyttepytte små och
inte orkade hålla upp huvudet....

Och sen rullar cykeln längst den vackra strandlinjen vid Apelviken
innan det bär uppåt uppåt uppåt och jag känner glädje över mina
starka benmuskler och att jag faktiskt orkar och orkar.
Redan varmt på kolonin och jag öppnar och vattnar i växthusen.
Äntligen tar mina bägge gurkplantor fart, blommar och slänger ut
nya slingor med gurkämnen.
Plockar ett par liter jordgubbar och svär när jag hittar små gömmor
med avbitna gubbar som mössen hamstrat.
Får väl lära mej att dela med mej då!
Sorgsen när jag får plocka upp en fågelunge med utbredda fjuniga
vingar som drunknat i vattentunnan.
Skördar fänkål, spenat och ruccola. Lägger upp planeringen.
Idag klockan fem tvättstugan med en bautatvätt som ackumulerats.
Har lovat att ordna några blomsterarrangemang till dotterns tioåriga
bröllopsfest imorgon.
Den andra dottern kommer också imorgon med flickvän och ska sova
över så jordgubbarna får väl bli deras.
Ska jag hinna vattna kolonin imorgon bitti? Klippte gräset igårkväll och
städade lägenheten, extramadrass ska upp från källarförrådet.
Hoppas jag har allt hemma så jag slipper handla.
Pioner i alla rum.
Rosor i en skål hem till bröllopsparet, rosor och doftande pioner,kanske
hinner jag göra kransar av mynta och meliss, daggkåpa och nån rosenknopp.
Som vanligt vill jag mer än jag antagligen hinner med.
Igår njöt jag av filmen " Grey gardens", helt underbart bra och både Drew
Barrymore och Jessica Lange var fantastiska som mor-dotter i ett invecklat
inte helt sunt förhållande.
Men ändå - en slags kärlek. Där fanns de i det förfallna huset där smutsen
och oredan spred sig, katter och tvättbjörnar , stank och totalt förfall.
Av rädsla för världen, drömmande om det förflutna.
Jessica Lange med galna ögon, så BRA hon är!
Ja det var en riktigt riktigt bra film det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0