Nässeltopp-plock

Idag packade jag ner mina fina leopardvantar i kolonikorgen och
en stor bärkasse. Haft dåligt samvete som jagat mej för att jag ännu inte
plockat nåra nässlor. Brukar plocka massor och förvälla och göra små
"bollar" att frysa in. En "boll" blir en lagom portion soppa.
Ut på ängen utanför staketet där solen stod på och den heta doften av
brännande klorofyllgrön nässla kändes.
Min humle som växer över stugan och längst med mitt staket kastar ut
sina snabbväxande hullingförsedda slingor och snirklar sig runt hallonplantor
jag satt ut därutanför. Kommunen äger marken , den används inte till nåt.
Plockade och plockade, tar bara topparna för nässlorna är ju stora nu,
blommar snart.
När påsen bångnade kände jag mej nöjd och drack mitt kaffe under
syrenen.
Växthusen öppnade och vattnade. Strött ut lite blodmjöl här och där
för jag skrämde upp en kanin som vilade sej under mina jordgubbar.
Jäklar att den lyckats ta sej in. Den sprang undan så snabbt att jag
aldrig såg vart den tog vägen, men om den är kvar inne på lotten
kan jag mötas av obehagliga överaskningar imorgon.
Hem och hämta strandtäcket och lite frukt och ner till en stunds
solning och ett dopp i det blåsiga blå.
Sen upp till stan och handla.
Gjorde lite mat, pratade med bästa Johnny i telefon och cyklade till
en stunds bodybalance.
Under avslappningen efteråt kom jag till en god insiktsstund, nåt jag
kanske skriver om en annan dag.
Följe med bästa Jeanette för jag hade tänkt mej på en loppisrunda.
Tre bra loppisar har vi som håller öppet onsdagkvällar och lördag-
förmiddagar.
Mötte dottern på stan och hann berätta att jag ställt en spann med
lite humle som jag grävt upp åt deras terassplantering hemma hos dom.
På loppis hittade jag en klänning för tio spänn som sitter som en smäck
och en jättego jacka i vinrödlila manchester.
Hurbrasomhelst!!!!
Jag är så bra på billiga fynd!
Förväller nässlor och skriver, men nu ska jag "ha kväll".
Behaglig i kroppen, rätt trött i knoppen.
Hade tänkt skriva om helt andra saker men det blev bara detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0