Gamla vänner - Nya vänner

Vaknade med regn på rutan och en lugn morgon utan stress.
Låg länge i uppvaknandet och tänkte. Detta ältande i sitt inre som man
aldrig riktigt kan befria sig ifrån.
Oklarheter, undringar, frustrationer.
Gårdagen hade varit fin på många sätt efter en trevlig helg som innehöll
lördagsbio och söndagspromenad. Lördagens bodybalance och fika-
på-stan. Söndagens långa morgon med älsklingen och kaffebryggarens
pysande.
Senare på eftermiddan litet samkväm med Anna, Gabriella och Kerstin.
Måndan började med träning i svett och möda och sen den trevliga prat-
stunden med J upp genom stan som börjar bli en givande rutin.
Sen hem  där telefonen ringde samtidigt som jag stack nyckeln i dörren.
Bästa M som kom hem till mej med laptop och sej själv. Vi umgicks
genom kaffestunden och gemensam lunch på de rester jag kunde hitta,
med ingefära och vitlök blir ju allt gott. Lite räkor ur frysen så blev det ok.
Och så är vi framme på Tisdagen idag och jag minns plötsligt vad
jag drömt:
En gammal vän som jag inte pratar med längre,ringde mej ,glad och
entusiastisk på rösten. Han berättar att han ska gifta sej och jag blir så
glad för denna återknytning.
Kanske därför denna melankoli?
Att man förlorar människor.
Flera olika människor har berättat likadant för mej de senaste dagarna.
Vänner som fasas ut eller bara pang bom efter en konflikt lämnar helt
plötsligt.
Nya vänner kommer till - det är sant, men vänskap tar lång tid att bygga
upp.
Själv finner jag mej plötsligt så gott som enbart omgiven av yngre personer
just nu. Det har ju sina fördelar men omvärlden känns lite skakig när jag
plötsligt inser att nästan hela min vänskapskrets har blivit utbytt de sista
tio åren.
Jag är på många sätt en trygghetsberoende människa så insikten ängslar
mej.
Gjorde en " inre-resa" igår och nya öppningar och nya   landskap öppnade sig.
Kanske ska jag sluta ängslas...
Men sörjandet finns där och melankolin och sist men inte minst funderingarna
över alla lösa trådändar och frågor utan svar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0