Mormors-dagen

Nu har jag lämnat den lilla Alvan tillbaka till föräldra-
hemmet efter en övernattning som förlöpte på bästa sätt:

Hon kommer med sin kudde , gosedjur och tandborste. Först cyklar
vi tillsammans till kolonin och stänger växthus för natten och hon
får den stora äran att skörda den första gurkan som hon faktiskt
äter upp på vägen. Hemma bakar jag  ut degen som jäst klart till
ett bröd  utan frön, nötter, russin eller aprikoser som vi sen äter
framför teven med smältande smör och hushållsost.
Började titta på " Simpsons- långfilmen " som gick på trean , men den
var alltför roande och jag fick läsa texten, så i en reklampaus växlade jag
slugt över till melodifestivalen och efter Norge och Moldavien slumrade
hon gott med huvet i mitt knä.
Fick sen samla ihop de långa smala benen och spretiga armarna och
bära till sängen, det är tur att man styrketränar vill jag lova.
Klockan sju står hon vid min säng med klara pigga ögon  och efter
frukost blir det att cykla till kollo igen för att öppna.
Mamman får rädisor, ruccola och en bukett med vit syren och liljekonvalj
till morsdag plus ett hemritat kort.
Små bestyr.
Och hela vägen pratar hon och jag tycker nog det är kul att hon är en
liten tvilling, för tvillingar har jag haft omkring mej hela mitt liv och vi
kommunicerar bra.
Föräldrarna var pigga när vi kom fast kvällen blivit sen och festen kul
så det blev en andra frukost och trevligt prat.
Cyklade till stan en tur efteråt. Förbi de grönskande lugna villa-
trädgårdarna med sina blommande träd, ner till söndagsöppna stan.
I hela mitt liv har jag kännt lust och behov till stadsliv och rörelse.
Det offentliga rummet.
Sitta och fika har jag gjort i alla mina tider, ut för att se folk.
Men för ett tag sen försvann den lusten och det var väl då jag kände
att Nu ! Nu är jag redo för livet på landet.
Men nu tog jag mej ut och in i nåra affärer, tittar och känner på alla
härliga sommarklänningar, kollar in bikinis och väskor, sjalar och
allt blommigt, färgrikt och mönsterblandat som finns nu.
Men allt avstod jag ifrån, för jag har så mycket hemma.
Att avstå kan också vara en njutning.
Jag avstår för att jag redan äger.

Kommentarer
Postat av: Janet

Älskar den sista meningen: "jag avstår för att jag redan äger". Den är guld!

2010-06-03 @ 20:25:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0