Det Stora i Det Lilla

Sätter mej trött i hela jäkla kroppen framför datorn för
att kolla lite facebook. Tränat ett svettigt, energifyllt pass i morse, varit på
kolonin i två omgångar, cyklat mellan min vardags olika poster som jag
alltid gör.
Idag var det ganska fint väder, inte helt klar himmel, mer disig, regnet som
kom så skönt igår hjälpte inte mycket för vår torra sandjord. Att det blåser
mycket nästan jämnt, torkar ut ännu mer.
Nästan alla mina kålplantor har jag täckt på olika sätt utom på en plats.
Men nu hade den blivit upptäckt så nu spretade bladnerverna nakna.
Antagligen är det duvor som kliver omkring i landet och drar i kålen.
Så det blev att täcka där också.
Slog upp sängen och släpade fram madrassen och låg en stund efter
kaffet och mackorna och pustade, men riktig lugn är jag inte för allt
jobb pockar på. Snart låg jag på knä igen och petade mellan den pyttelilla
morotsblasten, det allra tråkigaste rensjobbet.
Vattnade med kanna efteråt och täckte med duk.

Bästa Malin dök upp med sin kaffekorg, låg på sängen en stund i grönskan
och fågelsången. Vi tar vid där vi aldrig slutar.
Det oändliga samtalet. Som pågår och pågår. Hon slumrar en stund medan
jag ägnar mej åt ogräset. När hon vaknar måste hon vidare med sitt bråda
liv och jag fortsätter med mitt.

Ship to Gaza och oljeläckor som förstör enorma ekosystem, mycket elände
och Dennis Hopper, denne vackre man, gick ur tiden.

Annars har jag stundvis upplevt en fantastisk harmoni, Dagar som stannar
tid och vill bli inetsade i minnet, verkligheten har känts stor, vid och djup.
Men vad det exakt är kan jag inte säga.
Ibland pågår ett utbyte mellan inre och yttre , ibland är tillvaron genomskinlig
och genomsläpplig. Det pågår en korrespondens och  ett utbyte och då vilar
jag tryggt i min omvärlds gunga.
Men när känslorna är stora och vackra vaknar även ångest. Vaknade efter
insomnande i en mardröm och ett krampaktigt hjälp gurglar sig ur min strupe.
Men jag känner mej just nu faktiskt som en lyckligt privilgierad människa som
upplever tillvaron så enorm och omfattande.... i min lilla lilla vardagsvärld.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0