Mycket gödsel och läser Sarah Waters

Väntar på att solen ska värma upp lite innan jag cyklar
till min koloni. Fortsätter det riktigt slitiga projektet gödsel.
Fick ett fullt traktorlass avsjälpt utanför mitt staket och började med
en gång. Fick nästan in hälften innan det var dags att cykla hem.
Skulle hämta Alvahalvan för övernattning och bakade brödbullar
som vi sen kunde äta i soffan.
Inbäddade i täcken försökte vi kolla " Idol" men det vart ju urtråkigt
så jag växlade i smyg över till en åttiotalsfilm där Michael J Fox sprang
omkring såpass mycket att det kunde roa även henne.

Nästa dag hämtade föräldrarna och jag kunde fortsätta. Får passa
på när vädret är bra. Om det börjar regna blir det ännu tyngre
och jag vill ju inte att den dyrbara näringen ska rinna ut på
marken utanför lotten. Så bara man lyckas få in jättehögen
så kan man ta det lite lugnare sen med att sprida ut den eller
gräva ner den.
Mycket ska jag lägga på hög under plast och en hel del i komposten.
Gödseln vi får levererad är färsk så den mår bättre av att ligga till
sej.
Men jäkligt tungt blev det. Skottkärra efter skottkärra fyller jag
och kör in och tippar av nånstans där jorden ligger bar.
En del kastar jag in på en hög alldeles innanför staketet, men
knycken som ska till för att gödseln ska lossa från grepen är
inte helt bra för mina leder och gamla "tennisarmbågar".
Ont i armar, rygg och fötter, men till slut efter tre timmars jobb
finns det bara ett par tre kärror kvar som jag tänkte ta in i dag.
Man vill ju även få in högen så fort som möjligt så det
går att passera. En så stor hög tar upp hela vägen där folk vill
kunna gå.
Nu ska jag kunna invänta regnet i veckan, som sköljer rent
gräset igen och avlägsnar alla spår. Och muskler och leder kan
reparera sig.
Älsklingstorden har också fullt upp och jobbade igår. När han
hade lite tid över var han nere i sin källare och klurade på sin
vattentank. Utan vatten i en månad nu...
Så vi är välsynkade. Bägge fullt upp, men vi vet att den tiden
snart är över. Då har vi all tid i världen att umgås.

Läste klart Joyce Carol Oates dagbok och den lämnade mej liiite
besviken. Desto skönare att sen ta tag i Sarah Waters " Livstråden".
Rakt in i 1800-talets England med dess spiritistiska intresse.
En ung flicka som arbetat som medium men blivit satt i det
berömda fängelset Millbank, anklagad för bedrägeri och överfall.
Waters är en fantastiskt skicklig och intressant författare.
Hon tar en in i berättelsen omedelbart . Perspektivet på kvinnors
situation under denna tid ges på ett innifrån-vis, ingenting skrivs
på näsan. Spännande, sensuellt, ja en alldeles härlig bok!

Kommentarer
Postat av: Emma

Har du last Den vita liljan av Elisabet Nemert? Sa bra bok som jag verkligen rekomenderar om du inte redan last den!

2010-10-18 @ 09:00:24
URL: http://emmaimoldavien.blogspot.com
Postat av: ulla

inte hört om, får kolla upp.

2010-10-18 @ 13:15:20
URL: http://ullaunna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0