Bröllop och vardagsslit

Helgens bröllop helt fantastiskt - men även ett eldprov för mej.
Det är inte så himla lätt att bli bordsplacerad mellan människor med
lyckade karriärer i mediabranschen och svara på vad man gör.
Men det gick ju bra, alla var trevliga, vinet flödade, talen var roliga
och spirituella. Det var känslosamt och fint med en brud i svart spets
och fantastisk håruppsättning med vita små blommor i sitt mörka hår.
Vi dansade till det kändes som hemgång, så cyklade vi genom ösregnet
och mina varma fötter i silverskorna vart avsvalkade.
Och dagen efter blev just Dagen efter, med tevesoffa och treo. Att jag
ska behöva betala så dyrt för lite skoj!
Blev just så extra glad för att bli bjuden på bröllop eftersom jag
bara varit på ett enda i mitt liv - men desto fler begravningar.
Man tycker att bröllopsinbjudningarna skulle ha haglat i den första
halvan av livet, men så har det inte varit för mej.

Men nu är det kolonijobb som gäller för hela slanten.
Att restaurera den stackars stackars jordplätten som är min.
Rensa rensa rensa. Klippa ner och slita bort. Jordgubbslanden
ska göras iordning. Ta bort revor, klippa ner, luckra. Sätta ett antal
nya revor för att förnya. Och hela tiden gräver jag fram vitlök.
Mängder mängder. En del är liten med små klyftor, den delar jag och
sätter ner igen, men många är jättestora.
Tillgodosedd för hela vintern och här blir att ge bort också.
Lyfter min gula trädgårdsstol till  vårhörnan vid växthuset. Den blir fin
som hösthörna också. Termoskaffe och mackor.
Hösthallonen plockar jag ner i en mugg och tar med till Alvahalvan
och en paprika såklart som hon tuggar i sej så det stänker.
Ryggen och fötterna värker, ansiktet hettar, smutsig mellan tårna
och under naglarna.
Badet väntar.
Jag tror det är okej med mej, det känns så just nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0