Septembers gulddagar

En bra tid på många sätt. Jupiter-tider. Naturligtvis vinner jag då
...men inte mer än femtio kronor. Tydligen min maxgräns för vad jag
nånstans har bestämt mej för att ta emot.
Igår fick kroppen sättas på prov. Kollojobb halva dan med gräv och kratta,
gräv och kratta. Fortfarande kommer det upp hela vitlökar ur jorden,
skördar lite ruccola, tomater, gurka, paprika, purjo, morötter, kål. Sellerin
är fortfarande rätt liten, mest smala rötter och bara en liten knöl. Hoppas
den kan få lite tillväxt ännu, skyddad från frost med uppkupad kompost-
jord. Ska lägga på duk också sen.
Njuter mitt termoskaffe i mitt skyddade hörn vid växthuset, i den gula
trädgårdsstolen med breda armstöd så jag kan ställa ifrån mej muggen
och ta en tugga av smörgåsen och vända blad.
Läser Lisa Lutz " Spellmanns arkiv", en mycket roande historia.

Plockade björnbär på hemvägen innan jag uthungrad nådde
min lägenhet där ägg knäcktes till en snabblagad omelett med fårost,
tomat och purjolök. Satt och glufsade i mej framför teven när det
ringde på dörren. Där ute stod ett hungrigt barnbarn på smala nio-
årsben och var sugen på pnnkaka.
Å så roligt det var att få pyssla om henne nu. Det var ju ett tag sen
eftersom tiden då jag passar henne regelbundet antagligen har nått
sitt slut nu.
Hon hade haft utejympa och fått för sej att ta sej hem till mej från
Vallen. Först inte hittat rätt för hon kom från ett håll hon inte var van
vid och alla gårdarna liknade ju varann.
Åååå så gulligt, tycker mormorshjärtat.
Hon fick kolla "Hanna Montana " och äta mina pannkakor med hem-
gjorda sylten av sommarens bär, gnaga på en paprika från balkong-
odlingen och smaska på frusna jordgubbar innan vi cyklade hem till
föräldrarna. Packat min cykelkorg med böcker som skulle återlämnas
och på hemvägen efter det handlade jag.
Hem med det och sen ner till ett pass bodybalance.
När jag började med att gå ner i stående hunden, med min arbets-
belastade kropp undrade jag om jag skulle orka - men det gjorde jag
och sen var det härligt att komma hem och tända lite ljus och
värma den goa havremjölken och efter nåra telefonprat sjunka ner
framför " Hung" och " Nurse Jackie".
En fullständig dag.
Och idag ska det bli heldag på kolonin.
Allt fler områden omformas från igenväxt kaos till vacker ordning
med lite sena ringblommor lyser mot den svarta jorden.
Ikväll avrättas en förståndshandikappad kvinna i USA.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0