Premiärdopp

Njuter av en ensam hemmakväll, med nytvättat hår
i min gamla soffa och " Arga snickaren" på teve. Renoverings-
galenskap, kaos, osäkerhet och pengabrist.
Där vill man inte hamna.
Torden hade visning på sitt hus igår och där var en del som var
intresserade.Men ännu saknas besiktningsprotokoll Det blir besiktning
först imorrn och då får vi hoppas att allt är okej.
Kanske kan han ringa och bjuda på Ekvägen.
Vill att det ska bli dit vi flyttar, mer och mer.
Känns som en mycket rimlig lösning .

Idag förmiddagspass med jordjobb. Planterar ut en del plantor,
hoppas att det nu inte blir alltför mycket kyligt bakslag, vet att
man lätt lurar sej på denhär värmen.
Hem, trött och åt, packade kaffe och tog mej för första gången
till havet i år och efter att ha legat längst inne mot ett skyddande
plank kände jag mej så svettig att jag tog premiärdoppet.
Cyklade hela den långa vägen med alla långa backar direkt upp
till koloni där jag jag jobbade på till kvällen.

Planterade ut den lilla lobelian som stått och härdat sej i sitt
brätte och då svirrade det till av lycka. Tänkte på att den sen
ska blomma blått mot stenen och att det ska bli frodigt och
grönskande och blommande överallt.
Som om kolonin tackar för de här åren har våren varit väldigt
harmonisk. Inga möss som biter av plantor i växthuset.
Allt flyter i sin rytm utan störningar.

Igår kalas i Göteborg. Min yngsta dotter fyllde 28 och bjöd på
prinsesstårta.
Allt folket i det rosa huset har blivit så ambitiösa. Pluggar och
står i. En ny generation ut i karriärer.
Motorvägen dit genom det nyutsprungna landskapet.
Jag deltar i denna värld som drar vägar kors och tvärs genom
gamla bruksbygder, skär av gårdars marker, smittar ner tystnaden
så den för evigt kontamineras med ett motoriserat brus.

Så kluvet det är att avsky detta och samtidigt låta sej föras
fram i ett bekvämt plåtskal, transporteras till målet, alldeles
bekvämt.

Är ingen resande människa så en enkel tur några mil öppnar
sinnet. Ser så mycket vackert och tänker på hur livet kan gestalta
sej på de olika platser man far förbi.
Vem skulle jag vara om jag var född där istället för här.
Hade jag känt mej hemma där då?

Att vara hemma och bo, min viktigaste prioritet.
Att bo är en av mina få talanger: Jag är riktigt riktigt bra på att bo.
Bo hemma i mitt lilla hem som jag helst inte vill lämna.
Längtar efter att få flytta och få känna Frid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0