Ska allt bli bra?

Stressen börjar bli påtaglig, helt improduktivt, vaknar jag
vid tretiden på natten och ligger vaken till fem, vridandes och våndandes,
planerar och förtvivlar, för jag tror inte att det kommer att fungera.
korkat! Förlorar ju en massa tid på detta, sover på morgonen istället
för att hoppa upp vid sju som vore rimligt.

Det är planeten mars som är aktiverad från flera håll just nu.
Cyklat i motvind, i stan virvlade små stormar upp skräp och löv,
en plastpåse for upp mot mitt ansikte.
Liksom ilskan som kommer den här perioden, plötsligt och galet,
opålitligt flammar den upp som en svårtyglad brand.
Stressen som fräter, smärttillstånd som blommar upp.
När jag ska sova värker fötter, händer, armbågar, ben, uttröttade,
slitna, svullna.

Huvudvärk i morse, mitt sovrum alldeles förberett för flytt nu.
Väggarna ekar tomma, allt avskalat sitt prål och pynt, de tunga skåpen
är framflyttade, lådor utdragna, skåpdörrar tejpade. Hämtat flyttselar
som väntar på sina två starka män som ska få slita idag.
Tredje våning, inte roligt....

Varje litet lass som går lugnar mej, men sen förtvivlar jag när jag inser
hur mycket som är kvar.
Och mitt i allt måste jag ställa mej och förvälla och flå tomater, eller
laga mat av alla mina grönsaker som mognar i mängder nu.

Bara Mars båser över... kraftig vind vajar lövmassorna, och oron för att
växthuset ska blåsa söner är tillbaka igen. Idag hade det gått bra iallafall.
Vinden går över ängens alla röllekor och renfanor.
Igår cyklade jag från Tvååkershemmet i solig motvind.
Gått inomhus med radion som sällskap hela dan och packat upp och fixat,
levt på knäcke och kaffe, hann prata lite med Tord som kom från jobbet
innan jag cyklade hem till stan igen.
Hade sovit i det nya sovrummet, så fint, så lugnt, ja förutom de vakna
vargtimmarna dådå....

Allt Ska Bli Bra.... Allt Ska Bli Bra....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0