Intensiva juni!

Sommaren så intensiv. Trycker mina heta fötter mot
det svala golvet, öppet mot kvällen och den blånande himlen.
Barnbarnet snusar i min säng så jag håller mej till extrasängen
i arbetsrummet. Kalla jordgubbar från frysen har hon ätit, dags
att göra slut på förra årets skörd.
Pasta med sojakorv och våra berömda " Malakakor". Malda mandlar
från mandelkvarnens fina lilla vevmaskin, ett gammaldags redskap
hemmifrån. Vi blandar med smör, socker och sojamjöl och trycker
ut små gaffeltryckta platta kakor.
Bäst med varma med iskall mjölk i glas.

Och det har varit strand, det har varit gott familjehäng i träd-
gården på Tranelyckan, det har varit fest.
Torden har mest jobbat, både på sitt jobb och hemma hos sej,medan
jag cyklat under trädvalven i fartvinden, eller hoppat i havet.
Jaja, ibland sliter jag och han vilar.

Läst Philip Roths " Indignation" och nu den förtjusande " Ät mej av
Agnes Desharhe. Såg Slumdog Millionaire igår och den var hemsk
och vacker och hoppfull.
Pratat så mycket.
Solat mej brun och håret är blekt.
Undrar hur mycket pengar jag sparat genom åren av att aldrig gå till
frisören och använda ett minimum av hårpodukter?
Shampoo en gång i veckan.
Så imorgon önskar jag en mulen dag, en dag med regn framåt efter-
middan, så slangen kan få ligga hoprullad.

Idag nationaldagen. Firar inget, men är så tacksam så väldigt ofta
för att få bo i ett land där det är fred, där terror och tortyr lyser med
sin frånvaro, där naturen finns tillgänglig för alla och där ordning och
en viss rättvisa förhoppningsvis får fortsätta utvecklas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0