Natt och dag och romanen "Boys"

Värmen är över oss och friden svår att finna.
Aldrig förr har jag varit så uppdelad i en natt-och en dagpersonlighet som nu!
I natten och i de många uppvaknande finns hela dagens samlade tvivel
och rädslor, komprimerade och utbubblande, när dagens optimism falnat.
Och med nattens totala perspektivlöshet, vrider jag mej och plågas mellan
hoptvinnade lakan.

Så uppstår dagen, tvivlet krymper, hoppet, lusten och livet uppstår igen.
Men så är det ju att vara människa: kunna härbärgera motstridiga känslor.
Att hysa både tvivel och tvekan och samtidigt känna sej övertygad.

Min bitska och godhjärtade vän Ylva dök upp för att ta ut mej på
utflykt. Till ett underbart landskap vid havet, naturskyddat, ett par mil
bortöver. Karga strandängar med hästar och gräsvuxna dyner, en sandstrand
helt tömd och ensam, passade oss bra.
Njutit hela vägen av väninnans utlopp över korkade medtrafikanter och allt
i tillvaron man kan bli förtvivlat ilsken över. Statusjakt och blindhet för den
påtagliga miljökollapsen.
Efter bad, kaffe och ätande av godsakerna vi plockat med oss, drog vi upp
oss från den öde stranden och lämnade den till måsarna och lärkorna som
drillade på den varmblå sommarhimlen. Hälsade på vännerna i Glommen
och drog sen vidare till trakten som jag ska bosätta mej i.
Körde sakta förbi huset där det tydligen flyttades ut för fullt.
Att jag ska bo där!?

Så full av optimism pratar jag hela vägen om fördelarna - bara för att
sen om natten drabbas av denna rädsla!
Och ängslan över kroppens tillkortakommanden...
Alla mina kurer, fotinlägg och specialsandaler till trots tycks symptomen bara
öka. Och i natten känns värk och smärtstick.

Och denna dagen - hjärtat tungt på många sätt. Slutit min bubbla på strand-
täcket, gjort mej döv för alla röster, bara läst. Doppat kroppen i havet
när den blivit varm. Huvet ner under vattnet, kyla över den lättare slaget
av huvudvärk.
Boken var den helt fängslande " Boys" av Anna Ringberg.
En alkoholiserad och rätt nergången far som firar sin 65-årsdag, sonen på
besök - och hunden Boys, som den tredje viktiga karaktären i denna inlevelse-
fulla roman.
Citat från baksidestext: " Boys handlar om fadern, sonen och den stackars hunden.
Om den gränslösa men skadeskjutna kärleken, om det skitiga i hörnen och om
att aldrig riktigt hitta hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0