En del om Vodoo och en del om Woodrell

Ok, nu pratar en kvinna på radion om Haiti och tydligen pågår
en utställning om vodoo nånstans...
Lite synkronicitet i varandet.
Animism, kallas det som vodookulturen handlar om och, igår
hörde jag en inslag om andetankarna inom Japans shintoreligion
som jag blev fascinerad av...
Så... nu fick jag ner bloggadressen www.swedenhaiti.com.
Marianne Lehman hette en kvinna som delat med sej av sina
samlingar till vodooutställningen.

Våldsamt inspirerad denna eftermiddag och syr lite här å där
och klipper och solen strålar fram genom dropparna på rutorna.
Lagade nyss nudlar för andra eller tredje gången i mitt liv, och
stekte de här förbaskade pangasiusfilén till, som jag hade bunkrat
i frysen för den var så billig.
Sen hörde jag om hur miljövidrigt den odlas och att den är full
av antibiotika, så nu ska jag bara äta upp mitt förråd och sen
aldrig köpa mer.
Fräste kring lite kål, morot och ingefära till så det blev ju lättätet
och riktigt gott...
Till lunch börjar jag på Daniel Woodrells roman "En helvetes vinter"
och bara Pang in i ett fantastiskt språk !
Baksidesrescension från San Diego Union-Tribune: " Man skulle kunna
sjunga nästan vilken rad som helst i ( Woodrells) berättelse om sexton-
åriga Ree Dolly, men det skulle göra ont."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0