Det barnsliga Manifestet

Legat i soffan och sett Per Moberg laga mat på en
grusig teve. Digitalboxen är urkopplad och det är bara ett
dåligt mottaget marknät som finns tillgängligt.
Men men jag har fått en ny box, efter många samtal, mycket
kryssande och en lång cykeltur. Imorgon ska jag försöka nå
Viasat och byta ut nåt jäkla nummer och till kvällen hoppas jag
Tord kan koppla in den.

Herrejösses så mycket krångel. Första gången jag ringde
Viasat hittade de mej inte. Nähe! Men alla pengar jag betalat då?
Jaja, det fick en förklaring.

Känner mej lite som en neanderthalare i en modern värld.
Vill ju bara vara ute i det gröna och lukta på blommor.
En sån stark längtan efter att bli omhändertagen.
Vill inte vill inte vill inte....
hålla på och hålla på.

Läser en liten bok av Helena Granström "Det barnsliga manifestet".
Lustigt nog skrev jag själv en gång i tiden nåt som jag kallade " Det
Naiva Manifestet".
Men okej , det ska erkännas, det här är nog allt
ett står vassare.
Första meningen: Det finns en mognad som inte kan uppnås på annat
sätt än genom barnslighet.
Och en liten bit fram : " Det fnns ett allvar som inte kan uppnås på annat
sätt än genom lek. Det är ett allvar vars ansikte inte nödvändigtvis är
sammanbitet, ett allvar som infinner sig hos den som erfar livets
påtagliga närvaro i allt. Leken är inte, såsom den ofta förstås av
vuxenvärlden, en verksamhet möjlig att separera från tillvaron i övrigt,
utan snarare ett raster genom vilken hela tillvaron erfars."
Och " Lek i verklig bemärkelse innebär att inre och yttre realiteter samman-
förs till dess att de är omöjliga att skilja från varann, så att fantasin inte
upphäver verkligheten utan genomsyrar den, inte förnekar det som
existerar utan skänker det mening."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0