Syrenvind och harmonisk fullmåne

Ja, faktiskt lugn inombords nu under den blåsiga mulna
himlen, väldigt väldigt trött, vilar fötterna vid datorn, skatan skränar
i oxeln härutanför, frisk luft med gräsdoft glider in genom fönster-
springan.

Regnat har det ju gjort, rejält, så nu är världen ny och ren, jorden
mustig och mullig. Rensat ogräs nyss, sådde bönorna, som man ska,
just vid fullmåne. Satt ut några av de sista salladsplantorna.
Grävde upp några självspridda höstanemoner och satte i stora plast-
krukor, för om jag flyttar till hösten så är dom klara.
Det som blommar om våren och försommaren är bara att gräva upp och
flytta med.
Bundit upp tomaterna och tjuvat bladen i bladvecken, eller i armhålan,
som mitt barnbarn säjer.
Såg gurkämnen som nog ska växa till snabbt, ska bli gott.
Skördar sparris, rädisor, sallad och spenat.
Plockar fyra små liljekonvaljer och en lila syrenkvist.

Regnet på förmiddagen fick annars iväg mej på yogan.
Vet inte hur länge jag kan fortsätta med den eftersom det är jobbigt
för händerna och fötterna.
Men å andra sidan tänker jag ju inte låta denhär sjukan stanna.
Tänkte lämna kvar den när jag flyttar.

När jag återvände hem efter växthusöppning hade jag fått det
saknade beskedet med posten, så nu kunde jag cykla till försäkrings-
kassan och be om hjälp att fylla i och lämna in.
Min lättnad och stora lycka låter sej knappt beskrivas när jag cyklade
därifrån. Befriad!
Cyklade långsamt genom stan och skogen upp igen för att jobba,
i harmoni på min jordplätt i fågelsången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0