jag får försöka sluta

se det som en stor tragedi när jag måste lämna min koloni
efter ett alltför kort förmiddagspass. Har tvättstugan och sen
hämta lilla A. Men jag ser det som oerhört svårt och tragiskt
att släppa vad jag har för händer. Vädret är perfekt för odlings-
jobb. Svalt, stilla, ett genomsläppligt molntäcke , jorden lite
fuktig och grönskan frisk efter det korta lilla regnet igårkväll.
Ändå får jag hämta kanna efter kanna när jag sätter lite
plantor,salladsplantor vissnar lätt om de inte får riktigt mycket
när man sätter ut dem.
Sätter lite selleri ( kan vara för kallt ännu) och kål. Den är alltid
problematisk ändå fortsätter jag envist år efter år.
Man får plocka larver, fåglar drar gärna upp de späda plantorna,
lämnar dem på landet för att sakta torka och dö.
Allt för sitt höga nöjes skull?
Kaniner...sniglar..men värst är klumprotssjukan. Som finns i
jorden och egentligen kräver sex-sju års kål-celibat för att
försvinna.Men jag odlar ändå lite här och där,märkt att rödkål
och grönkål drabbas minst. Brukar få fin broccoli-skörd också
även om minst hälften av de utplanterade plantorna drabbas.
Mycket jobb förgäves och tålamod.
Läst ett par böcker om kost och hälsa nu i dagarna.
Fredrik Paulun, "sanningen om GI" där jag får en grundlig och
initierad kunskap om blodsockrets betydelse för hälsan.
Inte så enkelt som jag trodde,att det mest hade med diabetes
att göra . Det tycks som blodsockret har med alla möjliga hälso-
problem att göra.
Själv slutade jag med socker för ett par år sen,men nu är jag inte
helt 100%ig. Smakar på tårta på kalas t.ex.Inte socker-absolutist
men i princip socker-nykterist.
Skummar också Mats-Eric Nilsson (den hemlige kocken) "Äkta vara"
om tillsatser i mat.Fast även här klarar jag mej ganska bra eftersom
jag sällan äter processad mat.
Det skulle väl vara en och annan sojakorv förstås.
Har försökt att undvika transfetter också sen nåra år tillbaka,där är
en stor ful bov, och vi väljer ofta att ge det allra sämsta till de vi lär
vara allra räddast om...barnen. Kex,kakor,godis,grillad cancerogen korv
chips,läsk. Sorgligt ,ologiskt och inkonsekvent,,
Plockat med mej grönkål till soppa idag. Snart tar jag bort den för
den börjar snart blomma. Ger bort till höger och vänster.
Upptäckte till min förskräckelse att jag varken sått gurka eller squash
ännu! Inte försent än tackochlov.
Men tiden nu är hektisk.
Mirre lär flyga från London idag och ska komma hem hit sen. Kul!
Onda tån gör mindre ont efter behandling med tea-tree-olja.
Inlindad för kolonin med byggtejp. Orange.
Den är det bästa,man kan laga allt möjligt med lite byggtejp.
Växthus,t.om vattentunnan.
Jag älskar byggtejp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0