Medans jag väntar på Malin

Sov ut i morse och pratade sen länge i telefon med vännen Johnny,
fast jag inte hade tid egentligen.
Sen räddade jag en av mina badrumsspindlar från att dränkas när jag spolade
vatten i badkaret,fiskade upp den och satte den på tork på min badrock.
Nu kom jag in efter en tur på stan,handlade först ett par grejer på Kvantum,
där de etablerade paren med välsittande vinterkläder handlar,sen iväg till
fattigpensionärernas Netto där jag ändå inte hittade de sista saknade pussel-
bitarna i Julens stora familjepussel.
Okej handla en gång till,sen är det väl ändå bra?
Igår läste jag känslosamt ut slutet av "Vi, de drunknade" av Carsten Jensen.
Verkligen en kollektivroman! Handlar faktiskt om en liten kuststad under
hundra år. Genom tre krig och hur sjöfarten präglar innevånarna. Att
många går åt till havet,helt enkelt.
Nu började jag på "Freak" boken om Freddie Wadling av Robert Lagerström.
Göteborgsdottern har börjat umgås med honom ( Robert alltså) och har
en dedikation på försättsbladet.
Följer Freddie och hans Bella och författaren på en biltur till barndomstrakterna
och hans år som överbeskyddad och instängd,sen mobbad genom skolan,
i princip mutist under en period och hur han sen börjar hitta till musiken
...och drogerna. Men samtidigt hjälper de honom att komma ur det tjocka
spindelnätet som hans uppväxt tycktes vara,en viss kreativ och social
förlösning.
Intressant.
Såg även filmen om Derek Jarman som dog i aids för flera år sen nu.
Och även Keith Herring, en annan homosexuell konstnär som liksom
Jarman var del av den stora frigörelsevåg ,den som sen följdes av
massdöd av så många kreativa fantastiska människor.
Dessa livsöden!
Säger vännen Johnny och jag i varsin ända av telefonen. Vi sitter
på våra tunga femtitalsrumpor och kommer liksom aldrig riktigt
loss.
Eller så är vi redan lossgjorda,seglande i en slags frihet ändå.
Vi var visserligen för unga för flower-power och hippies,lite för
gamla för punk,men att stå utanför massrörelser kan ge en överblick
och ett perspektiv som man kanske saknar när man är mitt i vimlet.
Eller?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0