Medans julgröten kokar

Tar en tugga av mitt nybakade vörtbröd,rattar in p 2 för att höra
lite stämningsfull körsång och så får jag det jag vill ha av julstämning.
Ensam hemma,Tordälsklingen mådde inte bra så vi ses imorgon på morgonen
istället. Sen far han för att fira jul med sin mamma och jag sticker iväg till
dottern. Miriam trillar inte ner i varberg förrän till kvällen för hon jobbar
allt hon kan.
Jag tar så mycket jag kan av ensamheten innan julgemenskapen sätter in.

Nu sjunger de "Hosianna" på radion och även ett hednahjärta som mitt
fröjdas.

Tog en cykeltur för en stund sen för jag fick för mej att jag ville fota
lite fast det var mörkt. Cyklade ner till havet och vid Ranzauklippan
hade man tänt en eld och runt hela området där fanns hundratals
kulörta papperslyktor. Väldigt vackert. En uppmaning på en pappskylt
att ta det lugnt i julstressen.
Det är sånt här som jag älskar med julen. Det stämningsfulla, eftertänk-
samma, det innerliga.
Inte den bullriga julen,den köttiga rödbrusiga.
Äter ju inget kött. Slutade när jag var sjutton,just efter en riktig köttätar-
jul. Skulle bara testa hur det var att vara utan kött och sen blev det
aldrig mer. Men fisk har jag ätit de sista åren men mina barn har förblivit
äkta vegetarianer.
Vad äter vi nu till jul då?
Grönkål,halländskt tillagad med grädde och sirap. Lite rödkål.
Bruna bönor faktiskt.
En Janssons frestelse eller som en frestelse utan ansjovis
sojakorvar med senap och
mina goda färsbullar som jag gör av vegefärs,kokt potatis,lök,rivna
morötter eller rödbetor,riven ost och mycket krydda som chilepeppar
så de blir riktigt starka,och små ska de vara.
Lite grönt kanske.
Ställer fram lite sill också och vi dricker julmust till.
Ris a´la malta med jordgubbar frusna sen sommaren.
Och jag har gjort egen glögg av vinbär och björnbär jag plockat,
kokt massa glöggkryddor och blandat och så kan man hälla rödvin i
och det blir jättejättegott.
Knäcken är gjord och blev perfekt.
Tappade en plomb, men inte när jag provsmakade knäcken utan när
jag åt omelett.
Inget annat att vänta med saturnus kvadrat mars. Det var väntat.
I förrådet ligger alla klapparna,inslagna i återanvänt sparat julpapper.
Sån e jag...
Massa julfruktkaka att äta om man får besök ,pepparkakor hoppar
jag för de blir bara stående.
Det sockerförbud jag satt på min diet sätts nu helt ur spel men så
får det vara.
Ingen gran i år och jag saknar det lite men eftersom jag inte ska fira
så mycket härhemma så känns det lite slösigt.
Tord har med sej lite enris imorgon.
Det doftar gott av vörtkryddor här hemma nu och hyacinterna slår
ut. Radion spelar Bach  och utanför rutan är det kolsvart.
God jul alla och envar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0