Merkurius närmar sig himmelsmitten

...i mitt horoskop och det bådar väl gott vad gäller all kommunikation.
Har undrat vad detta ska göra med mej och funderat på om jag kanske
befinner mej i ett lätt maniskt kommunikationsrus som jag vaknar upp
från efter nåra veckor,generad och tillbakadragen. Men drömde häromnatten
att en stor och bestämd hantverkare kom in och förstärkte ytterväggen till
min lägenhet med tegel. Sen hade alla barnen en rolig teater-eller rättare
sagt multi-media-föreställning därinne.
Annars tycker man att jag snarare skulle ha drömt att ytterväggarna upplöstes.
Bästa A gillade min nya "hantverkar-animus". En sån animus har du aldrig haft
förut. Helt sant. Han brukar vara hal ,undanglidande,opålitlig och tvetydig
ibland handikappad eller dödsdömd. En förbättring, eller iallafall förändring.
            Igår tvätt i tvättstugan,innan dess ett besök på bokrean som allt mer
tappar betydelse. Köpte en fin liten bok om Leonardo da vinci iallafall.
Minns när man köade utanför bokhandeln klockan tre på natten för att kasta
sig in och andäktigt hitta sina pärlor.
Hämta lilla A, steka pannkakor som vi äter i sängen som vanligt, med röda
filten över fötterna och läsning.
Träff i förrgår med vår lilla grupp. Fyra stycken är vi som ses nån gång i månaden
för att  prata. Lite djupare än vad man inte alltid gör.
Intressant är dynamiken i gruppen. Hur vi liknar och "oliknar" varann. Hur vi speglar
och polariserar. Temperament och livs-strategier möts och stöts.
En intressant diskussion   om hur man bäst närmar sig "mindfullness". Och om
mindfullness leder till "upplysning". Om inte "upplysning" helt enkelt är en "nåd" som
drabbar en människa eller inte gör det. Ingenting man kan sträva mot således.
Själv har det iallafall varit en befrielse att kasta föreställningen om att "vara närvarande
i nuet" för ju mer man jagar upplevelsen att vara närvarande ju mer undflyr den.
Att skala av yttre inflytanden i sitt liv för att försöka hitta en inre kärna, syns mej också
ibland vara en återvändsgränd.
Man har såna föreställningar om den enkla närvarande människan som gör varje handling
till en andakt,som att föra sin teskål till munnen och verkligen verkligen smaka på teet och
uppleva det. Att inte uppleva världen  som splittrad.
Själv vill jag ofta göra två saker samtidigt och hade jag inte radion på medans jag diskar
min disk för miljonte gången skulle jag bli galen av tristess.
Hade mina tankar alltid varit vackra och uppfyllda vore det väl, men när hjärnan inte har
nåt att pyssla med tenderar den ofta att gå i väldigt repitativa trista spår, eller älta gamla
oförrätter o.dyl.
"mindfullness" och klosterliknande reatreatplatser är nog bra för stressade människor som
nästan går itu , men själv behöver jag hitta olika sätt att stimulera min vardag.
Och mitt i alltihop kan jag känna mej uppfylld och lycklig.
Igår "det okända" som jag aldrig tröttnar på eftersom min håg ligger till alla mysterier
livet kan bjuda på.
Spännande med spök-sms, ett trevligt gemytligt par som bestämde sej för att låta
husspöket få komma och gå lite som det ville,nu när de visste vem det var.
Jörgen Gustafsson,mediet var så duktig,så gott som 100% rätt hade han,om nu inget
fusk förekommer.
Idag lite blött,milt och lågtryckligt. Ska hämta lilla A idag också,ta hem henne och lägga
henne och invänta pappans hemkomst.
Till helgen ska älsklingen å jag försöka lägga in lite bilder. Klarar någon av dessa långa
textmassor utan avbrott?

Kommentarer
Postat av: Vickan

Dina textmassor är fjäderlätta och livgivande att läsa, jag är så rädd att du ska tröttna eller bli rädd för tekniken. Du behövs här! Skriv mer! Skriv en bok! Ring om ni behöver hjälp med bildinläggningen.

Hälsningar

Telefonsupporten

2009-02-26 @ 17:52:21
URL: http://filmflykt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0