En fin dag mitt i sommaren

Kanske har jag låtit lite eländig ett tag...skyll på mars
kvadrat pluto...Nu går den ilskna planeten i trigon till
venus och merkurius några dar,kan fungera med stimulans
istället för tumult,hoppas jag.
Nu ikväll en mild sommarharmoni och fridfullt sinne faktiskt.
En alldeles bra dag som började med utomhusyoga och
prat med B och bästa A.
Molnen hängde tunga och jag cyklade hem och packade kaffe
och mackor och satte mej i trädgårdsstolen.
Tänkte på det danska ordet have för trädgård om jag inte tar fel.
Det passade så idag. Trädgården som ett lugnt hägn, så
mättad och full av fukt,blomster och växtlighet över alla
bräddar, som något man kan sjunka ner i,mjukt,mulligt och
mäktigt grönt.
Full sommar. Fullständig, fullkomlig sommar...
Satt på en pall och plockade röda vinbär, sen jordgubbarna som
sinar nu och sist hallon.
Värmen blev mer och mer påtaglig, den stickande kliande svettiga
årstiden. Insekter och flygfäns årstid.
Jag spanade på himlen. Vilket skulle få övertaget,åskmolnen
eller solen?
Och jag cyklade hem, packade sallad och blommiga strandtäcket.
Fick sms i nerförsbacken av bästa M ...jaja jag är på väg.
Och långa simturer och goda prat och aldrig vill jag sluta
lyssna på människors historier,aldrig vill jag tröttna på människors
öden.
Så saltvattenssval och tillfreds  , cyklar om dottern med hallon
till lilla A som sitter med dinglande  åttaårsben, trött efter en lång
sommarlovsdag med kompisar och övernattningar.
Tillbaka till kolonin ,till pallen i vinbärsbusken,fylla ännu en
tvålitersbytta,prata med kollogrannarna.
Fågelsången,kvällsljuset milt och gyllene.
Mildheten vinner terräng,breder frid över det taggiga,
jag bar bort getingboet från växthustaket på en spade till skogen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0