hungern driver mej hem

Nästan hela dan på kolonin ändå tills jag är så hungrig och trött
att jag inte längre kan tänka klart. Kan ändå inte sluta kratta,
drabbas av "krattrans". Koltrasten sitter uppe i grannens höga
fläder och sjunger så man kan dö.
Fågelsången gör något med oss människor. Jag känner att
mina öron rensas, att hjärnan renas och svalkas.
Mina land ligger fina och mulliga,gödseln halvförmultnad,
den svarta kompostjorden toppar, den är full av kvistar och
halvt nedbrutet material som jag krattar ut mot sidorna sen när
plantorna ska ut.
Lite prat om sork med grannarna på eftermiddan, annars var jag
ensam hela förmiddan på området, lite kallt och mulet då, eldade
lite,rev ner lite gammal humle som klär in min stuga,blandar sig
och slingrar sej tillsammans med en bokharabinda. På sommaren
ser stugan ut som ett hobbithus,mer eller mindre.
Grönkålen står fortfarande grön och fin, plockar med mej hem,
fräser ihop i olja med min egna vitlök och slänger i kikärtorna
jag kokade i morse. Spartanskt men nyttigt antar jag.
Ansiktet blossigt av vind och sol,frusen och smutsig, nu ska
jag bada.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0