Hälsa

Klass och utbildning har betydelse för vad du får för vård och behandling
inom sjukvården. Det är alltså nu fastslaget och vi är inte överraskade.
Min egen låg-utbildade finsk-brytande mamma blev upprepade gånger
avfärdad med rådet att ta en huvudvärkstablett när hon fick svår huvudvärk,något
hon sällan hade, för övrigt. Resultatet blev att den propp hon hade gjorde henne
blind på ena ögat.


Jo det är bäst att hålla sig så frisk man kan,det har väl varit min käpphäst.
Så som jag har hållt på under åren vore det väldigt ironiskt om jag skulle få
cancer eller en hjärtinfarkt imorgon. Men naturligtvis kan det hända.
Jag vet  bara att jag vill minimera risken.
Visst har jag levt dålighetsliv mellan varven, sånt hör väl också till den rika
erfarenheten. Men mestadels av tiden har jag haft inställningen att äta så
sunt, tillsatsfritt och rent som möjligt.
Ekonomin hindrar mej från dyra kurer och tillskott,köper inte heller så mycket
ekologiskt,eftersom det jag odlar är biodynamiskt  blir huvuddelen av min mat
sådan.
En del av ens föreställningar har fått vändas på och jag läser med intresse
om kolhydrat-fattiga dieter och inväntar på de långsiktiga resultaten.
Väldigt lite nämner man det syra-överskott som bildas i kroppen av så
mycket protein och fett..
Många hälsoförespråkare vill mena att många sjukdomar uppstår i den
försurade kroppen. ( kött, socker,spannmål,kaffe,smör,ost,ägg,bönor)
Rökning,stress och lite motion försurar också.
Vi behöver mycket mer basbildande livsmedel för att uppnå god hälsa
och där kommer frukt och grönt.
Att dricka citronvatten t.ex återställer min balans,när det blir för mycket
kaffe och ostmackor. Frukt mellan måltiderna skapar basisk miljö.
Potatisvatten kan man också dricka för att återställa.
Att potatisen är bannlyst i mångas diet nu är förödande. Ett fullkomligt
livsmedel som innehåller allt du behöver och som dessutom är basbildande.
Låt den kallna så blir det bättre GI-värde!
Och ät färggrann mat! Bär, frukter, grönsaker som kryllar av anti-oxidanter,
något vi också behöver för att klara oss från sjukdom och alltför tidigt
åldrande.

Varit ute på ängen utanför kolonin för att plocka ännu en kasse nässlor.
Ska frysa in en del och torka en del till te. Plockade mynta också,alla
örter ska helst plockas innan midsommar och jag vet hur fort tiden rusar
iväg nu.
En vilsam dag.
Åt samma mat för tredje dan på rad men det är så himla gott. Hade kallt
ris i kylen som bas. Fräser vitlök och finhackad ingefära i olja.
Slänger på den aldrig sinande grönkålen, lite banan,nåra nyskalade
räkor  och salt som enda kryddan. Till det jättemycket sallad på ruccola,
och nåra andra blad jag inte kan namnet på men som lär innehålla massor
av bra fettsyror. Rädisor från växthuset ger sting och en köpetomat ger
lite röd färg och fyllighet till anrättningen.
Kan även woka ner sparris,eller ersätta riset med quinoa,eller bulgur
så blir det ännu bättre.
Läser vad Fredrik Paulu´n         skriver i "sanningen om GI"  om att
äta en kolhydrat-fri diet. Det ger mer inflammationer vilket skapar
smärtor i leder och muskler,ökad risk för cancer,diabetes,hjärt-och kärl-
sjukdom.Trögflytande blod av för mycket mättat fett,för låg kalium-
nivå i blodet.
Träningsorken minskar om man äter för lite kolhydrater och slutligen
tar han upp att kroppsmiljön blir försurad. Då frigörs kalcium från
skelettet för att kompensera så benmassan kan minska.
"Mycket tyder på att en försurad kropp leder till mindre muskelmassa...
dessutom håller ju muskleran förbränningen uppe och det verkar finnas
ett starkt positivt samband mellan muskelmassa och långt liv och hälsa."

Yes!
Och på tal om schlagerfestival så skulle jag inte bara vilja ha Malena  Enmans
röst utan också hennes vackra vältränade axlar...

Kommentarer
Postat av: Vickan

Jag känner mig så bra nu efter att ha läst detta, trots att jag är totalt utmattad efter dagens träningspass :)

2009-05-14 @ 17:18:20
URL: http://filmflykt.blogg.se/
Postat av: ulla

javisst,såbra. Det allra viktigaste är ju ändå

tanken och känslan. Man kan träna och äta sunt men

proppfull med bittra och fientliga tankar motverkar

resultatet.

Därför en del levnadsglada feta suputer trots allt

gamla ibland.

Men man blir ju faktiskt gladare av att träna. Fakta.

2009-05-14 @ 18:04:15
URL: http://ullaunna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0