Mare Kandre

Såg  K-special om författarinnan Mare Kandre, som jag undrat så
mycket över. Varför hon tog livet av sig vid 42 års ålder fick man ju
inget svar på,om det nu var ett helt medvetet självmord eller en
oavsiktlig överdos av läkemedel.
Läste henne och förundrades på sjuttiotalet,så ung ,så begåvad!
Det var så märkligt. Även hennes utseende fascinerade,så docksöt
med allvarliga ögon, och det febriga mycket sinnliga språket och
de sällsamma världar hon målade upp.
Sista boken av henne läste jag för inte så länge sen "hetta och vitt",
tror jag den hette,men då var hon död visste jag.
Läser nu "Den nya Evas passion",av Angela Carter,men skulle nog
hellre rekommendera nån av hennes andra. Denhär är fantastisk
men inte så "mysig" om jag säger så.
Angela Carter dog bara 51 år gammal i cancer 1992.
"den nya Evas passion beskrivs som en "het,ilsken,överblommad
omöjligt komplext allegorisk bok med många ingångar men ingen
självklar   utväg."
Idag första maj,med hög klar himmel,och lite kall ren nordväst-vind
tror jag.
Upp tidigt,så frön hemma efter frukost,sen kolonin som vilade alldeles
tyst och underbar.Helgdagstyst. Så småningom vaknade området
till liv men då hade jag jobbat undan och tog mej lite termoskaffe.
Sen var det havet med älsklingen.Vi hukade bakom en klippa
åt hårdkokta ägg och kaviar-mackor.
Havets brus sövde honom. Han blev halvsidigt solbränd.
Kvällspasset på kolonin - vattna plantor med kanna och täcka en
del med väv ifall det blir en kall natt.
Jag drar täcket över de små och önskar gonatt,mamma kommer
imorgon och väcker...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0