Möta Mirre

Hon kommer snart med tåget från Götet så jag ska ner med
cykeln och hjälpa henne med väskorna.
Har snyggat till arbetsrummet så hon får det lite ordnat kring sej.
Tränat och vart till Gabriella-homeopat-väninnan och babblat lite
och beställt linfröolja som Mirre kan få som present.
Upp till kolonin och jorden var ljuvlig . Ett sånt underbart regn som
kom. Välsignat välsignat!
Men nu har det spruckit upp och typiskt nog börjat blåsa, så nu torkar
väl fukten upp igen. Men jag slipper vattna plantor idag iallafall.
Rosie kom upp med hunden,kors i taket.
Så där satt vi och fick oss en pratstund i solen .
Plockat sparris som Mirre ska få...gott gott.
Läser den fantastiska "Sammankomsten" av Anne Enright. Booker-"
prisvinnare 2007.
Ett sånt språk hade jag önskat! New York Times skriver:
" Ann Enrights prosa är kolsvart - men hur den lyser "
Om syskonen i en niobarns-familj,samlas för en bror hittats
död. Såhär skriver hon om broderns alkoholism:
"Om jag trodde på en sån sak som bikt skulle jag gå dit och säga
att jag inte bara skrattade åt min bror utan också lät min bror
skratta åt sig själv i hela sitt liv. Detta skrattskede varade genom
hans muntra drickande, och genom hans skrovliga drickande, och
ebbade inte ut förrän under hans sista stinkande supstadium. Men
han slutade aldrig med det helt - tanken att alltsammans var ett
enda stort skämt "
Hon känns som en stor författarinna och det är vackert och hjärtslitande
men inte banalt eller sentimentalt en enda stund.
Tänker även på dokumentären om Eddie Meduza på P 1 som jag
försökte lyssna på i lördags när jag städade.
Denna människa som dog för några år sen och som jag avskytt
framträdde som en tragisk person  med en ovanlig och komplicerad
uppväxt som förklarar en hel del.
Männen som gör uppror men går under i missbruk...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0