En väldigt tyst dag

Men radion är som vanligt mitt bästa sällskap. Småfebrig och huvudvärkig ligger
jag mycket i sängen. Uppe och donar lite i lägenheten, fixat mej en liten gratäng som
står och pyser i ugnen. Tog mej också för att pressa grönsaker och äpplen till en
stärkande dryck som får tillskott av ingefära och gurkmeja.
Känner mej inte förkyld mer än en slöja av sand i halsen och går det väl kanske det
inte blir värre än såhär.
Nu har jag äntligen läst ut Ulf Lundells " Friheten" och han fick välan ihop
en historia som bitvis var spännande. Men vad han egentligen beskriver genom alla
sina böcker är ju en utvecklings-historia och kanske är det detta jag gillar : Att få
se in i huvet och hjärtat på en man född i slutet av fyrtiotalet. Följa honom genom
årtiondena som gått, följa hans klassresa, hans behov av att skriva sig uppåt genom
samhället,att stå mitt i men bredvid och betrakta tiden.
Kändisskapet har präglat honom  men han fixar det. Att säga farväl till alkoholen
lämnar honom lite tom och frågande,luttrad och naken.
Och så den ständiga kampen mellan könen,längtan efter kvinnan, svårigheten sen
att leva med henne. Skönhetstörsten som han kallar det som  får honom ur balans
när en alltför ung, vacker servitris lockar hans blick.
Och bortom allt dethär könsrelaterade finns det trots allt en människa på väg,som
relaterar till sig själv, sin kreativitet, till sitt samhälle och jag tror det är därför
många kan relatera till honom,kvinnor och män, unga och äldre.
Det ska bli kul att läsa nästa bok för jag utgår från att det blir nån mer. Och han
står nu och tvekar men tycks snart bli redo för att beträda nästa sfär.
Gå upp på vinden efter att mest ha      tragglat runt i källaren och bottenplanet.

P 3 flippade Marcus Krunegårds "hollywood hills", Robbie Williams som man
ju saknat och även en skitgo "jullåt" med Melody club och sång av Anna Järvinen,
nåt med änglar.

Ute regnar det, fast ett tag trodde jag nästan det var snö. Klädd i mjuka varma
gråa kläder med en mjuk grå flanellhalsduk om halsen och raggsockar på fötterna.
Det är ju inte så hemskt att va sjuk och jag har planlagt allt jag ska se på teve ikväll.
Reprisen av "Ullared" som är lite väl cyniskt och freakshow men kul för en annan
som alltid älskat Ullared och Gekås.
Ett K-special om konstnären Keith Haring, kanske kan man få ett tips på hur man kan
tro på sig själv i konstnärliga sammanhang. En halvtimme Skavlan som jag avbryter
sen för tvåans "trädgårds-apoteket". Få se om man får veta nåt nytt.
Bra planering.
Och när man är sjuk så får man. Måste inte.
Nu är gratängen klar, sen väntar sängen och spanarna på p 1.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0