Allt hänger ihop och allt är gott

Det känns som den ultimata affirmationen, en livsinställning
jag önskar jag kunde hålla för ögonen vart än livet bär hän med mej.
Just nu är det enkelt för mej för just nu är livet skönt, behagligt och
utan friktioner. Kroppen mår väl, själen känner lycka och livet tillfreds-
ställer mina behov. Men att behålla den inställningen när livet stormar,
det är en utmaning.
En nära nära vän har det inte lätt nu, för hennes sambo har
råkat ut för en svår olycka och utgången är oviss. Så mycket sorg
och oro, total kris och kollaps. Så illa det kan gå! När allt skulle vara
roligt och nöjsamt. Ett ögonblick som förändrar livet.
Så samtidigt existerar dessa två tillstånd i mitt liv just nu, sorg och
glädje.

En dag stannade jag bara hemma, bakade och städade,
en sån där " efter sommaren städning". Putsa fönster och försöka
dammsuga upp fruktflugor som flockas kring all frukt och grönsakerna
jag förvarar på balkongen.
Så njutbart det var sen! Och att vakna nästa morgon och känna att det
var rent och veta att kolonin är rensad och fin och att nybakat gott
bröd väntar till frukost.
Alltså dags att börja måla. Fått en liten beställning som ska vara klar
till på lördag. Lyssnar på ljudbok. Jonas Karlsson läser "Panik", en
spänningshistoria av en Jeff Abott.
Uppskattar Jonas Karlssons febriga spel i filmatiseringen av Marie
Hermanssons "Mannen under trappan". Den är riktigt bra gjord och
jag tycker den är spännande trots att jag vet hur det går för jag har
läst den. Marie Hermansson är annars en författare som skriver på ett
ganska "enkelt" vis, som får mej att tänka  -detdär hade jag kunnat
skriva! Möjligt en illusion, lätt att tänka... men att faktiskt göra?
Läser " Den sjunde porten" Av Rickard Zimler en författare
som enligt baksidestexten är en "bästsäljare" men som jag aldrig tidigare
uppmärksammat.
Eftersom den än sålänge utspelar sig i Tyskland 1933 får jag
ta mej lite samman för det är en sån ångesttid som ger så mycket
klaustrofobiska känslor. Man tänker ju hela tiden " FLY FLY FLY" för
man vet ju utgången.
Men  den handlar också om kabbala och judisk mystik så det får mej
att vilja läsa den ändå. Citat:
" Vi tolkar allting som vi gör och ser. Det är så vi förstår oss på världen.
Och ju större din erfarenhet är och ju känsligar ditt sinne desto sannare
och underbarare din tolkning."
Idag tvättstugan och Lilla A-pass. Guldungen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0