Möss och människor

Igår såg vi då äntligen "Män som hatar kvinnor",långt efter hypen som
vanligt, har jag sagt att vi inte har bråttom?
Lite beklämd när man tänker på den oerhörda framgången för en bra men
ändå rätt ordinär spänningsfilm. Och våld mot kvinnor och hämndtemat...
jo...jaa. Nyskapande? komplext? Nej knappast.
Upplösningen visar att hämnd är skönt och framgång är att kunna kapa
åt sej en jättesumma pengar.
Och visst är Peter Andersson jävligt duktig på att spela äckligt ond,psyko-
patiskt slipad yta över perversionen.Och visst njuter man av Lisbeth Salanders
skickligt iscensatta hämnd. Kanske är filmen så framgångsrik för att den
ligger ganska långt från en verklighet vi helst vill glömma och absolut
inte se som underhållning.Där övergrepp och maktmissbruk inte hämnas
utan får fortgå generation efter generation.
Nåväl.
Getingsticket vart insmörjt med vitlöksolja och omsvept med kålblad
(drar ut inflammationer och gifter) omlindat och insvept med gladpack.
Ändå sov Tord vid min sida. Vad den mannen får stå ut med!
Idag bättre. Kolonijobbat, men i lugnare takt.
I en av spannarna som ligger vid komposten låg tre små bruna möss
och kurade,kunde nog inte ta sig upp. Slängde ut dem på ängen utan-
för staketet. Borde väl ha dräpt dom egentligen men vem kan dräpa
tre bruna pälsbollar som kurar tillsammans i botten av en spann?
Bästa Malin som hade födelsedag kom uppcyklandes och åt sin
lunch vid mitt trädgårdbord.
Sen låg vi skavfötters på min kollosäng som jag ställt ut på gräset
och vi vände och vred på livet (som vanligt).
En lugn dag äntligen, en dag utan fasta tider,mild och skonsam.
Har en teori om att det särdeles giftiga sticket var till för att mitt
immunförsvar skulle aktiveras och skona mej från sweinpesten.
Vad tror ni om den tanken?

Kommentarer
Postat av: Vickan

SKa du se Flickan som lekte med elden? Sweinpesten får du nog vaccinera dig mot ;)

2009-09-21 @ 22:39:14
URL: http://filmflykt.blogg.se/
Postat av: ulla

Jovisst blir man sugen, det var så lagom att J brände av "män som hatar kvinnor" åt oss så kan man se dem i en följd.

2009-09-23 @ 09:19:23
URL: http://ullaunna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0