Ett steg i rätt riktning

Mjukt idag.
Snöfall utanför, ser ut att blåsa rätt rejält. Beredskap för en
inomhusdag.
Avätit andra adventsfrukost med Tord och tända ljus. Vi pysslar
med allehanda saker. Går t.ex igenom en påse gamla sladdar.
Slängde Tord dom i " inte användbarthögen" plockade jag upp dem.
Klipper bort kontakterna och ska använda själva sladden att binda
upp hallon och tomatplantor med till sommaren.

Igår var vi hembjudna till Tords 76 åriga mamma på landet
för att dricka kaffe och äta sju sorters kakor.
Min äldsta dotter, man och lilla Alvisen var också hembjuden dit.
Ett stort steg vill jag lova. Första gången.
Jag har liksom inte varit helt accepterad förut men ska vi nu
flytta ihop så...

Grejen är att jag förstår henne till fullo.
Jag är 16 år äldre än Tord och har en färdig familj och förflutet
med barn och barnbarn, så där blir ju inga barnbarn för henne att
ta del av.
Att jag inte jobbar heller osade problem för henne - och ja! Jag
förstår henne och hon har min fulla respekt.
Men nu - om hon vill - kan hon ta del av min , faktiskt underbara
familj.

Jo allt avlöpte väl. Vi drack kaffe ur små tunna koppar och smakade
på små kakor med tranbärssylt som vi fick serverade med historien
om hur hon och en släkting trampat runt i en mosse i flera timmar
för att hitta tranbären.
Hon är en krutgumma av speciell kvalite´, änka sen många år och
boende i ett hus på ett berg med stora skogen bakom knuten.
Klättrar upp på taket och skottar snö när det behövs.

En natts god sömn har varit balsam på själen, allt känns gott
och bra.
Asken med sagoslott och änglar ska lackas och jag har sååå många
projekt jag vill ta itu med nu när man är utvilad.
Här är saker jag på sikt vill och längtar efter:

Bygga  och mura en mur

plantera en dunge av träd och se den växa upp

Lära mej träsnideri och snida en meterhög madonnastaty med
en glad bebis ( en sån som jag såg på teve från en medeltidskyrka)

Renovera ett hus


Kommentarer
Postat av: Katrine Pettersson

Fint, stämningsfullt och medmänskligt

2010-12-05 @ 19:53:10
URL: http://elkatrino.blogspot.com
Postat av: ulla

tackar å bugar

2010-12-06 @ 10:57:23
URL: http://ullaunna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0