Närsynt

Så trött så trött. Ute mörknar det och jag ska vara själv ikväll
och bara väntar på att det ska bli riktig kväll som man kan kolla teve,ta
kvällsbad och lägga sej.
En rörig natt med många uppvaknanden. En dröm där jag råkade peta in
mitt öga så det försvann in i huvet och bara den tomma ögonhålan stirrade
tillbaka på mej i spegeln.
Men jag bar också omkring på en tigerunge,fast det var där jag bodde förr
så det kanske refererade till den tiden.
Tränat har jag gjort men när jag skulle cykla hem hade cykeln fått punktering.
Såg när jag cyklade dit att det bildats en bubbla.
Bakar bröd och äntligen målat klart ett nyckelskåp som har en prins och en
prinsessa i medeltids-sagostil på insidan av dörrarna.
Målar så smått att det riskerar att bli obetydligt.
Sen tidiga tonår har jag varit närsynt och så lever jag hela mitt liv.
Närsynt.
Eller om man vill kalla det navelskådande.
Fördelen med att vara närsynt är annars att när mina jämnåriga blir
åldersynta och måste skaffa läsglasögon, har en  annan inga problem med
att fortsätta läsa och trä tråden utan glasögon, eller läsa det finstilta på
etiketter och prislappar.
Igår en fika med bästa Malin. Vi delar en dröm och en ambition och vill
inte riktigt slå oss till ro med att "bara leva vanligt".
Vi vill skapa nåt,komma ut med nåt,göra våra röster hörda på ett eller
annat vis.
Signifikativt nog satt vi på ett fik där ljudnivån hela tiden höjdes.
Ett tjejgäng i jämte brast ut i rungande gapskratt så vi hade svårt att
höra vad vi sa till varann.
I denna stora stora värld där man riskerar att helt drunkna bland så
många röster. Så många högljudda röster,dessutom.
Och jag försöker intala mej att även det jag gör är värdefullt, i en
värld där allt skriker på uppmärksamhet,i en värld som är som en
enda kokande soppa av medvetanden,som håller på att koka över av
information.
Nu ska jag lugnt och stilla ta mitt bröd till ugnen och medan det bakas
ska jag låta mina närsynta ögon hitta nya mönsterkombinationer,
slingor och guldblad från landet långt-borta-länge-sen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0