Sommarläsning av Oates

Alla fönstren öppna och vinden drar i långsamma vågor genom
trädens lövmassor härutanför - det brusar som havet.
Lite ångest igår för att jag inte var alls på kolonin. Tänkte att just idag
kanske en koltrast fastnar i jordgubbsnätet och jag är inte där för att
kunna ta loss den och den försmäktar i värmen ,panikintrasslad och
långsamt strypt...
Tänkte på krukan med olika blommor som står mot den soliga stug-
väggen som behöver så mycket vatten. Tänkte att om jag missat att
binda upp någon tomatplanta så säckar den ihop och faller nu.
Annars kan de vara utan vatten en dag, det går ju.
Att alltid passa...
Hade en underbar dag igår, kundaliniyogan på strandängen, en lång
härlig dag på damernas grå mjukslitna trädäck med många långa
prat, många långa bad , låta vattendropparna torka på
den nu bruna huden. T.om tog jag en liten slummer, vaggad av
kvinnoröster.
Läser Joyce Carol Oates  " Svart flicka, vit flicka". En av de få
böcker av henne som jag inte läst. Hon är ju nästan övermänskligt
produktiv. Har inte alls känts mej lockad av just denna boken, tänkt
att den mest handlar om rasmotsättningar.
Och så sugs jag direkt in med bokens första mening. Det är gott
hantverk det!
Den är naturligtvis så mycket mer komplex och har en mångfald av
karaktärer som ger mej insikter i amerikansk historia. En djupinträngande
psykologisk spänningsintrig - som alltid.
Hon gör mej aldrig besviken.
Hursomhelst drog jag mej lätt motvilligt upp från den sköna vilsamma
tillvaron på damernas nakenbad,cyklade hem och åt en lätt måltid
och stack ner och tränade bodypump en timme.
På trots mot värmen och det gick bra även om svetten flödade.
Goda dagar.
Allt är på plats och min enda riktiga plikt nu är kolonin. Dit ska jag nu
strax och tackochlov är det mulet så jag måste inte stressa.
Håret är fullt av salt och fötterna heta som vanligt , ett regn är att
vänta och be för och det är en alldeles vanlig torsdag i juli.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0