Om " Yarden" bland annat

Väntar på att det ska svalna av så jag kan cykla till kollo
och klippa gräset. Åt frukost där imorse, rätt tidigt i halvskuggan
under syrenerna innan jag stack iväg för att träna. Behöver mina
muskler för att kunna fortsätta med allt jag vill, leva som jag gör.
Imorgon hjälper vi bästa Anna att flytta in till stan igen t.ex.
Bära möbler i värmen kan bli jobbigt - men det brukar vara så kul
stämning och energi  så jag ser fram emot det.
Tord sluter upp när han kan, för han jobbar i helgen igen. Vet inte
hur länge han jobbat i ett sträck nu utan en ledig dag.
Åt pastasallad till lunch på damernas plank och fick doppa mej
tre gånger så varmt blev det. Låg med min stora svarta stråhatt för
att akta mej lite, för igår fick jag en röd näsa bara för jag satt länge
och pratade med en tjej.

La ifrån mej den romantiska " Den glömda trädgården" av någon Kate
Morton, för jag lånade " Yarden" av Kristian Lundberg. Hann läsa klart
den idag när jag solade och lämnade den vidare till bibliotikarien som
råkade ligga bredvid mej på planket. Höjde den till skyarna för jag hade
verkligen njutit av språket, enkelheten och poesin, känslan och tilltalet.
Det var som att bada i rent vatten . Bittert men rent.
Det är inte bara att skriva en historia som man lastar full av ingredienser
som man antar att folk tilltalas av. Man måste faktiskt ge av sin själ och
av sitt blod och mejsla fram ett språk som speglar en individ , en egen
skapelse och inte bara ett collage av färdigritade bilder.
Att läsa den nu passar mej också bra i mina tankegångar om
klasstillhörighet.
Själv är jag ju lite av nåt utanförstående för jag tillhör ju inte ens
arbetarklassen. Lägre än så - offer-klassen eller ska vi kalla oss
parasiterna rent utav. Paria.
Fast jag brukar ju låtsas som jag har ett arbete för jag sliter ju hela
tiden, för att vara fattig eller medellös är ett jäddra slit.
Iallafall om man inte vill halka efter, skuldsätta sej eller leva ett
skräpliv.
Han skriver mycket om att vara fattig och det stämmer så bra med
mina egna tankegångar om saken. Att det kan vara dyrt att vara fattig
t.ex. Själv hade han inte råd med busskort utan fick köpa enstaka
biljetter, vilket ju är dyrare. Osv, sånt som folk med god ekonomi som
kommer från förhållanden där det alltid har varit tryggt har svårt att
sätta sej in i.
Själv har min personlighet präglats av att leva i små omständigheter.
Att alltid tänka sparsamt och långsiktigt, att avstå och tacka nej, att
hellre stanna hemma, att inte vara spontan utan fundera på saken.
Snart blir folk lediga och yra i huvet, vill sitta och grilla,
umgås och njuta.
Men då har Torden och jag som mest att göra och somnar trötta av
utomhusjobb klockan tio på kvällen.
Lite osynkade med sommarsverige.
Så kan det vara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0