De tappade vantarnas årstid

Hemkommen från stan. Seglade genom dimmhavet på min
cykel, fukten la sej på min svarta kappa i vackra fjäderlika mönster,
harmonin bygger ett tillfälligt bo i min maggrop.
Lossade på ekonomins strama tyglar och köpte en flaska italienskt
rödvin , ett par goda ostar och vitlöksoliver.
Ska bjuda älsklingen på lite gott när vi ses imorgon för han har haft
en tuff vecka.
Han har varit på en begravning av en avhållen moster och träffat en massa
släktingar han sällan träffar annars.
Jobbat utomhus i kalla luften, skyfflat snö och is och som vanligt är
hans jobb infekterat av  konflikter, intriger och oklarheter.
Men har man pluto uppe vid himmelsmitten så kan det nog inte undvikas.

Drivorna är svarta, cykelbanornas issträngar och snöbubblor försvinner
och gruset knastrar under cykeldäcken. I buskar och elskåp ligger
tappade vantar som vill tillbaka till sin andra hälft.
Skatorna utanför mitt arbetsrumsfönster fortsätter sitt lätt förvirrade
bobygge. Vet dom verkligen vad de håller på med?
Mitt hem är också ett skatbo.
Undras vad mitt nästa viste blir för ett hem?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0