Marsenergier

Det mulnar och kyler på nu efter ett par dagar med en del sol
och värme. Kom in i sommarrytmen, dvs kolonijobb på morgonen och en
bit framemot tolv och sen ner till havet.Tillbaka till jorden i kvällningen
för ett jobbpass.
Det funkar bra men när den riktiga värmen kommer gör alla cykelturerna
emellan mej lite urlakad. Men nu går det som en dans.
Intensiteten i dagarna har ökat och det drar mot en mars opposition solen
som blir exakt i morgon.
Den gav mej ett nackspärr som ännu känns och idag en jäkla huvudvärk
så träningen blir ännu mer uppskjuten.
Till helgen kommer Göteborgsdottern och det blir till att fira tre olika
födelsedagar här nu i följd.
Farit runt för att hitta presenter till Lilla A, som snart inte är så liten längre.
Fyller nio och har långa ben och en klar blick.

I havet har jag doppat mej, blixtsnabbt och upp igen. Har lärt mej
av "damerna" på badet, de ser ut att aldrig frysa.
Själv är jag ju en kruka, ett svagt kärril med många brister - men jag har
lärt att doppa mej innan temperaturen ens är tolv grader.
Det låter sig göras.
I min trädgård blommar plommonträdet skirt och vitt, potatisen sticker upp
och   igår vågade jag sätta ut både squash och majs.
Växthuset är snart fullt. En efter en tar jag med tomatplantorna i  cykelkorgen
och i sovrumsfönstret står en planta med en pytte-paprika på. Den ska få
vara kvar där.
Mötte bästa A på vägen från havet och jag fick följa med att se det nya huset.
En underbar liten kompakt men tillräcklig trädgård, så fin och välplanerad.
Det ska nog bli bra även om hon oroar sig för trafiken.
Häromdan ville Tord jag skulle kolla ett hus på hemnet som var så perfekt
på alla vis men på kartan ser det ut att ligga alltför nära motorvägen och
så vill jag inte bo!
Tystnaden längtar jag efter och vill ha.
Igårkväll var en underbar ljum försommarkväll på kolonin med vackraste
fågelsången.
Men då kom jobbige kollogrannen som jag inte gillar, två lotter bort och
drar igång sin gräsröjare från helvetet som han använder nån timme åt
gången. Packade ihop och cyklade hem tidigare än jag tänkt och gav dem
onda ögon när jag for.
Undersökningar har visat att människor som bor vid vägar eller i buller
har högre halter av stresshormoner i blodet även om de säger sej inte
bli störda.
Kroppen stressas av buller....även om inte du gör det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0